Fynske Mediers 'Klubben' går hverken op eller ned

Den nye fynske radiostation 'Klubben' leverer et status quo på lytteropbakningen, hvilket ikke nødvendigvis er så ringe endda, viser nyeste Galluptal.
Per Fanefjord Laursen

Den nye fynske radiostation ‘Klubben’ holder 78.000 ugentlige lyttere og en ugentlig dækning på 19,4 procent (i 12-50 år).

Det viser nyeste Gallup Lokalradio Index for 1. halvår 2012, der netop er offentliggjort.

Det gamle Radio3 på Fyn blev til ‘Klubben’ den 1. marts; den gennemgik en fuldstændig makeover, hvor den Fynske Medier-ejede radio udover nyt navn fik ny strategi og værter og et tilpasset musikformat.

Det ugentlige lyttertal til forgængeren Radio3 vippede på 75-80.000, hvilket efter Fynske Mediers smag var alt for lavt. Det regionale medieselskab ser på potentialet for en fynsk regionalradio, der rent fakstisk kan modtages af knap en halv mio. fynboer. Målet er derfor en fordobling af tallet ved udgangen af 2013.

Med 78.000 lyttere holdes det tidligere niveau på frekvenserne, og fra sidste Lokalradioindex, gældende for 4. kvartal 2011 og 1. kvartal 2012.

Udskiftning er farlig cocktail
Selv om det ligner status quo, må det betegnes som tilfredsstillende. Radiostationer, der udskifter både musik og værter, rammes ofte af en stor udskiftning af lyttere. En potentielt farlig cocktail, hvor utilfredse lyttere hurtigt forlader radioen, men der kan gå lang tid, før nye finder den.

“Tallene viser status quo, men det er en anden lytterprofil og -sammensætning, vi har i dag, og den udvikling vil forhåbentlig fortsætte - der er ingen tvivl om at potentialet er tilstede,” siger direktør Kent Kordt, Klubben.

Han er tilfreds med det fingerpeg, som de nye lyttertal giver, og minder om at tallene endnu  er et kombineret Radio 3/Klubben lyttertal.

“Det er endnu for tidligt at tale om andet end et fingerpeg. Det tager lang tid og kræver et vedvarende pres i markedet, at opnå det vi har sat os for med den fynske relancering.”

Etablerede konkurrenter
Konkurrencesituationen og potentialet for Klubben afspejler sig også i Gallups tal.

Radiobrands, der over tid har bygget kendskab, klarer sig nemlig glimrende målt på dækning - endda uden fynsk tilknytning. The Voice på Fyn trak en ugentlig dækning på hele 42 procent i 12-50 år, mens Radio 100 lå på 17,5 procent.

Fynske Mediers ‘Radio S-FM’ hentede en dækning på 22,1 (12-50) i sit afgrænsede dækningsområde på Sydfyn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også