MediaWatch

Teenagere og gråt guld slukker mere for radioen

To minutter mindre om dagen - svarende til tre procent. Teenagerne, der i forvejen er den mindst radiobegejstrede aldersgruppe, har skruet ned for radioforbruget det seneste år, viser en opgørelse, DR Medieforskning har lavet på baggrund af Gallups lyttertal for 1. halvår. Analysen viser samtidig, at lytterne over 60 år, der er de mest ivrige radiolyttere, også har slukket mere for radioen det seneste år. Her er lytningen faldet tre minutter dagligt, hvad der svarer til to pct.

To minutter mindre om dagen - svarende til tre procent.

Teenagerne, der i forvejen er den mindst radiobegejstrede aldersgruppe, har skruet ned for radioforbruget det seneste år, viser en opgørelse, DR Medieforskning har lavet på baggrund af Gallups lyttertal for 1. halvår.

Analysen viser samtidig, at lytterne over 60 år, der er de mest ivrige radiolyttere, også har slukket mere for radioen det seneste år. Her er lytningen faldet tre minutter dagligt, hvad der svarer til to pct.

Og selvom to og tre minutter om dagen måske ikke lyder af meget, så er det en bevægelse, som der dog er vidt forskellige forklaringer på, mener DR.

"I den ældre gruppe tror jeg primært, forklaringen skal findes i, at P1 og P2 nu ikke længere bliver sendt på FM i hele døgnet. Begge kanaler har godt tag i de ældre lyttere, og den nye Radio24syv har ikke kunnet kompensere for det tab, der er sket på de to DR-kanaler," siger medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse.

Han mener, at de unges nedgang i radiolytningen er sværere at forklare, fordi der ikke har været større kanalændringer i perioden.

"Til gengæld breder online-musiktjenester sig, og en undersøgelse, DR Medieforskning har lavet, viser, at cirka hver anden dansker under 30 år nu bruger tjenester som for eksempel Spotify og TDC Play. De bruger en del tid på det, og det påvirker sandsynligvis deres radiolytning i nedadgående retning," siger Dennis Christensen.

Lyttertal bliver ikke målt for børn under 12 år.

- LR

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs