Ravn: Radioen skal genvinde annoncørernes tillid

Radiomarkedet har været for rodet og for ustabilt til at tiltrække annoncørerne. Der har været for mange små spillere, der konkurrerede mod hinanden - i stedet for for alvor at tage kampen op mod DR's seertal og de andre mediers bid af annoncekronerne.

Sådan begrunder adm. direktør i SBS Media, Henrik Ravn, koncernens nylige opkøb af Radio 100

Radiomarkedet har været for rodet og for ustabilt til at tiltrække annoncørerne. Der har været for mange små spillere, der konkurrerede mod hinanden - i stedet for for alvor at tage kampen op mod DR's seertal og de andre mediers bid af annoncekronerne.

Sådan begrunder adm. direktør i SBS Media, Henrik Ravn, koncernens nylige opkøb af Radio 100

"De sidste mange år har der været en masse mudder på radiomarkedet med virksomheder der er kommet ind og gået ud igen. Der har manglet en stærk markedsleder. Den position har vi forsøgt at bygge op over flere år,"siger Henrik Ravn.

SBS Radio overtog*) FM5 koncessionen (det daværende TV 2 Radio) i 2008 og etablerede NovaFM, og har nu altså opkøbt Radio 100, hvilket gør SBS til den eneste spiller på det nationale kommercielle radiomarked. 

Det er nødvendigt, at der en spiller med den styrkeposition på radiomarkedet, for kommercielle radiokanaler skal konkurrere mod DR og andre medier - ikke mod hinanden, siger Henrik Ravn.

Radio mod andre medier
"Vi skal drive det mere som "radio mod alle andre medier" for at få en større del af annoncekronerne. Og så skal vi bruge muligheden for at konkurrere mod DR om lytterne," siger han. 

I forlængelse af opkøbet, der giver SBS Radio monopol på national kommerciel radio har flere parter vurderet, at SBS nu har mulighed for at presse annoncepriserne op.

Henrik Ravn medgiver, at der kan være muligheder i et se på, om radiomarkedet, der har taget nogle store prisslag siden finanskrisen, generelt er for billigt i forhold til andre medier.

Han understreger dog, at konsolideringens primære formål er at genvinde annoncørernes tillid til mediet.

"Det er et spørgsmål om at dem, der investerer annoncekroner i radio skal kunne stole på, at det er radiostationer, der stadig bliver investeret penge i, når der er gået et år. Nu er der kommet ro på," siger Henrik Ravn.

Tv-radio annoncer
Den styrkede position, skal bruges til at trække annoncører fra andre medier til radiomediet, der på nuværende tidspunkt udgør omkring 2 pct. af annoncemarkedet. Derudover vil SBS Radio udvikle nye annonceprodukter, der udnytter den nye position på radiomarkedet og eventuelle synergier mellem radio og koncernens tv-kanaler. 

"Vi overvejer eksempelvis at kombinere radio og tv og lave nye annonceprodukter inden for SBS, der udnytter synergierne," siger Henrik Ravn.

Hurtigt driftsoverskud
SBS Radio har de seneste 10 år kæmpet med underskud. Resultatet er blevet væsentligt forbedret gennem de seneste fem år, men lå i 2011 stadig på et underskud på knapt 13 mio. kr.
Spørgsmålet er, om opkøbet af Radio 100 kan skabe sorte tal på bundlinjen i radioselskabet.

"På selve driften vil vi hurtigt se et overskud medmindre annoncemarkederne går helt ned. Men hvornår der kommer uverskud på bundlinjen, det tør jeg ikke sige," siger Henrik Ravn. 

-JHT

*) Konstruktionen i 2008 blev, at SBS ejer 80% og TV 2 20% af Nova FM.

SBS finansierer det løbende driftsunderskud, mens TV 2 finansierer koncessionafgiften på 23 mio. årligt. Omvendt sælger TV 2 nyhedsydelser til Nova FM.

Der udestår to koncessionsbetalinger i november 2012 og november 2013 på 23 mio.kr. hver.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også