Annoncer: Mild medvind i maj

I et generelt udfordret marked var maj for flere dagblade både sød og mild, når det gælder antallet af annoncer i spalterne. Det viser Gallups annonceindex for uge 19-22, som er baseret på opmåling af tekstsideannoncer på mindst 250 spaltemillimeter (ej rubrikannoncer) - i 14 landsdækkende og regionale dagblade. I alt gav maj et løft i annoncevolumen på 6,3 pct. for de 14 aviser i forhold til samme uger i 2011.

I et generelt udfordret marked var maj for flere dagblade både sød og mild, når det gælder antallet af annoncer i spalterne.

Det viser Gallups annonceindex for uge 19-22, som er baseret på opmåling af tekstsideannoncer på mindst 250 spaltemillimeter (ej rubrikannoncer) - i 14 landsdækkende og regionale dagblade. I alt gav maj et løft i annoncevolumen på 6,3 pct. for de 14 aviser i forhold til samme uger i 2011.

Ikke mindst Kristeligt Dagblad havde en god måned - med 24 pct. flere annoncer end sidste år ifølge Gallup-tallene.

"Vi havde en fantastisk god maj, hvor vi især havde en vækst i tekstside-annoncering samtidig med, at stillingsmarkedet voksede. Det er ikke særlige tiltag, der har gjort forskellen, men summen af mange ting, der er lykkedes, og et godt arbejde i salgsafdelingen," siger salgs- og marketingdirektør Joachim Langagergaard, Kristeligt Dagblad, der forklarer, at det er et bredt udsnit af annoncører, der har købt ind i maj.

Stillingsmarkedet lå samtidig 50 pct. over maj 2011 - men udgør dog stadig kun en mindre del af den samlede annonceomsætning.

"Men vi oplever, at flere annoncører får øjnene op for, at en stillingsannonce på print skaber bedre kontakt til især de passive jobsøgere, der måske ikke vidste, at de var på udkig efter et nyt job, men som alligevel bliver fristet, når de ser stillingsopslaget. Det er ikke den gruppe, der går på Jobindex og andre jobportaler og søger aktivt, men andre kvalificerede, som er interessante at nå for arbejdsgiveren," siger Joachim Langagergaard.

Presset halvår
Set over hele første halvår har Kristeligt Dagblad dog som mange andre medier oplevet et presset og svingende annoncemarked - hvor især april var hård.

"April var også en maveplasker for os, men vi har haft to rigtigt gode måneder i første halvår, og det gør, at vi næsten kan holde skindet på næsen og holde omsætningsniveauet fra sidste år. Det positive er, at det er lykkedes at holde prisniveauet - også i de måneder, hvor vi har haft stor vækst som i maj. Vi mærker som andre også, at konjunkturer og strukturelle forandringer sætter annoncepriserne under pres, så det betyder meget, at vi har kunnet bevare prislejet og endda øget det med ganske få øre per millimeter," siger Joachim Langagergaard, der siger, at juni ser ud til at lande "fornuftigt uden af være prangende".

Syddanske: Rigtig nedjustering
Hos det regionale dagblad JydskeVestkysten gav maj en vækst på 10 pct. i annoncevolumen i forhold til 2011. Til gengæld ligger avisen samlet set otte procent under i annoncevolumen målt på hele året - fra januar til og med maj. Salgsdirektør Henrik Damgaard-Hansen, Syddanske Medier, ønsker ikke at kommentere og tolke på de specifikke maj-tal, men de bekræfter den generelt svingende tendens i 1. halvår.

“I Syddanske Medier justerede vi vores forventninger til 2012 salget i marts måned, og disse forventninger har vi netop bekræftet i vores juniestimat for 2012. Markedet har i første halvår været ganske volatilt, idet salgsudviklingen svinger fra uge til uge og fra branche til branche. Tendensen fra de seneste år med pres på rubrikomsætningen og øget salg på nye medier og forretningsområder går igen i 2012. Interessant er det også at vores annonceomsætning på avistillæg fortsætter den positive udvikling fra 2011,” siger Henrik Damgaard-Hansen i et mailsvar.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også