SBS Radio vil støvsuge de nationale annoncekroner

Det nye samlede radioselskab SBS Radio med seks nationale og semi-nationale stationer bør i teorien kunne tiltrække en stor bid den nationale omsætning på ca. 100 mio kr. og blive en ny katalysator til vækst i radios annonceandel på kun to procent Det er vurderingen fra selskabets direktør Jim Receveur, der trods udsigt til en pæn omsætning og til væsentlige synergi-besparelser ikke lover overskud i 2013.
Per Fanefjord Laursen

Det nye samlede radioselskab SBS Radio med seks nationale og semi-nationale stationer bør i teorien kunne tiltrække en stor bid den nationale omsætning på ca. 100 mio kr. og blive en ny katalysator til vækst i radios annonceandel på kun to procent

Det er vurderingen fra selskabets direktør Jim Receveur, der trods udsigt til en pæn omsætning og til væsentlige synergi-besparelser ikke lover overskud i 2013.

Radios annonceomsætning udgør i alt 270 mio. kr (2011) - hvoraf national radio estimeres til blot 100 mio. kr. Der er pæne gode chancer for, at det nye selskab kan sætte sig på en god bid af den pulje.

“Aftalen er lige indgået, og jeg har ikke lagt budgetter for 2013, men målet for den nye konstruktion er at udvide den nationale reklameomsætning  - blandt andet ved at trække flere lyttere fra DR,” siger Jim Receveur, der fremover refererer til SBS direktør Henrik Ravn.

Ro på priserne
Trods det kommende monopol på landsdækkende radioreklame, er Jim Receveurs budskab til mediabureauerne ikke stigende annoncepriser fra 2013. Stigende prisniveauer er til enhver tid styret af udbud, efterspørgsel og mediets gennemslagkraft, siger han.

Det er reelt først i 2013, at fusionen slår rigtigt igennem på reklamesalget og annoncemarkedet.

Radio100, Soft og Radio Klassisk forlader nemlig først sit tilhørsforhold til salgssamarbejdet DDR fra 31. december. Mens Jim Receveur fratræder jobbet som direktør for DDR med det samme, når Radio100 og Soft træder ud til jul, er fremtiden for DDR uvis.

Radioformater til overvejelse
Umiddelbart vil lytterne ikke mærke forskel, men på sigt kan der alligevel blive tale om formatændringer. Der er således en del overlap blandt de seks radioer, som de lyder i dag. Til eksempel mellem playlisterne på Radio 100 og NovaFM.

“Nu skal vi se på positioneringen af alle seks radiokanaler. Kan der justeres på det samlede programtilbud fra alle kanaler, således at vi kan vinde lytterandele fra DR? Nøgletallet for mig er dog ikke share, men at vi overhaler DR målt på ugentlig dækning blandt de 19-50 årige,” siger Jim Receveur.

Ifølge Gallup har al kommerciel radio i dag en ugentlig dækning på godt 2,1 mio. lyttere blandt de 12-50 årige - mod godt 2,2 mio. til DR i 12-50 år.

Kan du med de langt mere gunstige arbejdsbetingelser garantere et pænt overskud for SBS Radio i 2013?

“Der er ganske vist en række besparelser på fælles drift, men målet om at udfordre DR og en aggressiv programstrategi kan sagtens øge omkostningerne på programbudgettet. Så det kan jeg ikke i dag, “ siger han.

Den anden øvelse for Jim Receveur er at hente de synergibesparelser, der er ligger en fusion.

“Aftalen er helt ny, så bestyrelsen og jeg mangler at tage en lang række beslutninger om det praktiske. Der er flere tekniske og redaktionelle fordele i at bo sammen i Mileparken (hvor SBS Radio ligger), så det vil vi se på. Vi skal også se på personalet. Men det samlede behov for ansatte i det nye SBS Radio afhænger af den programstrategi, vi lægger for alle seks radioer. Så jeg forudser umiddelbart, at der bliver tale om få afskedigelser.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også