2 mio. så fodbold med ørerne på P3

Fodboldtid er P3-tid. Transmissioner fra fodboldkampe, især landsholdets kampe og især slutrunder, har altid trukket lyttere. 

Til og med i søndags, hvor Tyskland sparkede danskerne ud af slutrunden,  havde over  2 mio. danskere - det vil sige 43 pct. af befolkningen - på et eller andet tidspunkt spidset ørerne mod 'EM på P3'. Det viser en opgørelse, som DR Medieforskning har lavet.   

Fodboldtid er P3-tid. Transmissioner fra fodboldkampe, især landsholdets kampe og især slutrunder, har altid trukket lyttere. 

Til og med i søndags, hvor Tyskland sparkede danskerne ud af slutrunden,  havde over  2 mio. danskere - det vil sige 43 pct. af befolkningen - på et eller andet tidspunkt spidset ørerne mod 'EM på P3'. Det viser en opgørelse, som DR Medieforskning har lavet.   

”Man kunne tro, at P3 opnår en høj lytterandel, fordi der er få radiolyttere tilbage på mediet, når DR1 og TV 2 viser kampene. Men det er slet ikke tilfældet. Tværtimod vokser lyttertallet, når der er fodbold, og under kampen mellem Danmark og Tyskland i søndags havde P3 for eksempel 308.000 lyttere mellem klokken 20.00 og 23.00, hvor der plejer at være 136.000 i gennemsnit,” forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.

Under flere danske kampe har 'EM på P3' haft en share på 70 pct. blandt sin målgruppe - de 20 - 40-årige. Hvilket ifølge Dennis Christensen er ”usædvanligt høje tal.” 

Hugger lidt fra alle
Fodboldugen satte spor i P3's share. Sammenligner man med samme uge sidste år, steg den fra 20,8 til 23,8 pct., viser Gallups lyttertal
Men det er ikke kun de kommercielle kanaler, der deler målgruppe med P3, der har lagt lyttere til. Også P4, P1 og de øvrige DR-kanaler har måttet holde for.

"Det er en meget høj share for en kanal som P3, som næsten konsekvent ligger på 20 pct.,"siger Dennis Christensen.

"P3 stjæler lidt fra alle. Fobold, og særligt landsholdet, har en bred folkelig appel. Så det er ikke en nålestiksoperation, der går specielt hårdt ud over de kommercielle kanaler eller DR," siger han. 

Samlet er de kommercielle kanalers share steget en smule, siden samme tidspunkt sidste år. Det er en generel tendens, at DR har tabt shares, og det skyldes blandt andet, at DR har omlagt kanaler, siger Dennis Christensen.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også