Urealistiske lyttermål hos 24syv

Radio 24syvs lytteropbakning ligger fortsat lavt og viser ingen tegn på bevægelse mod målet på en halv mio. ugentligt.

Den gennemsnitlige ugentlige dækning har vippet på 300.000 i de seneste mange uger.
Per Fanefjord Laursen

Radio 24syvs lytteropbakning ligger fortsat lavt og viser ingen tegn på bevægelse mod målet på en halv mio. ugentligt.

Den gennemsnitlige ugentlige dækning har vippet på 300.000 i de seneste mange uger.

“Direktør Jørgen Ramskovs frimodige mål på 500.000 lyttere i dækning ved årets slutning går skidt, set over de første 23 uger af kanalens virke i år,” lyder det fra Jesper Grunwald, der netop har publiceret en 2012-status om 24syv på sin blog. 

Ét opmuntrende træk
Han er bl.a. tidligere chef for DR Radios chefredaktion og er nu selvstændig konsulent. Bl.a. for JP/Politikens Hus, Jyllands-Posten og New Radio ApS.

”Det er usandsynligt, at den nuværende kanal med den nuværende profil i de næste seks måneder kan få en vækst, som når målet, når radioen i nogle uger i de forløbne 23 er nede på halvdelen af det kvantitative mål,” lyder dommen.

Det er ikke lovende udsigter, men én opmuntrende tendens for newstalk-radioen kan dog spores; P1 har nok langt flere lyttere i gruppen 19-50-årige, fordi kanalen bare er større, men 24syv har en større andel af sine lyttere i gruppen 19-50 år. Ca. 30 procent af P1-lytterne kommer fra den gruppe. For 24syv’s vedkommende er denne andel flere gange helt op mod 50 procent.

Genfortæl opgaven
Jesper Grunwald foreslår bl.a., at radiokanalen gentænker og genfortæller sin markedsposition - som de yngres seriøse taleradio.

“Jeg tror, at 24syv med fordel kunne definere sig som ”radioen til de nye taleradiolyttere”. Det ville ikke nødvendigvis give flere lyttere, men det ville i den grad styrke eksistensberettigelsen og give et budskab: en indsats for at øge den reelle diversitet – ikke mindst de yngres medieforbrug.”

Han foreslår også, at 24syv får bakket ud af det kvantitative mål på 500.000 lyttere ved årsskiftet.

”Det er kun meget management-inficerede mennesker, der i dag tror på, at bare et målet vildt højt, så har vi et godt incitament for at nå det. Sæt derimod nogle specifikke delmål i forhold til de målgrupper, man vil nå– til intern brug. Og tag i stedet dialogen med brugerne i på deres eget sprog,” skriver Jesper Grunwald på sin blog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også