Total radio ’makeover’ på Fyn

Radio3 på Fyn gennemgår en fuldstændig makeover den 1. marts. Den Fynske Medier-ejede radio får ny strategi, nyt navn og værter og et tilpasset musikformat. Hovedmålsætningen er let nok at opsummere; lyttertallet har været for lavt i forhold til potentialet for en fynsk regionalradio, og skal fordobles på to år.
Per Fanefjord Laursen

Radio3 på Fyn gennemgår en fuldstændig makeover den 1. marts. Den Fynske Medier-ejede radio får ny strategi, nyt navn og værter og et tilpasset musikformat.

Hovedmålsætningen er let nok at opsummere; lyttertallet har været for lavt i forhold til potentialet for en fynsk regionalradio, og skal fordobles på to år.

“Vi skal indenfor de kommende to år have omkring 200.000 ugentlige lyttere - og det går vi målrettet efter,” siger Radio3-direktør Kent Kordt til Mediawatch.

Han har af ejeren Fynske Medier fået et relanceringsbudget, der skal holdes; men også et budget, som giver ham lov til at bruge de penge, der er nødvendige.

De aktive kvinder
Efter 14 år som Radio3 får radiostationens brand en grundig overhaling på alle områder.

Det betyder et navneskifte og lancering af brandet ’Klubben’. Signalet til lyttere og annoncemarked er, at radiostationen på en gang er et interessant og trygt socialt univers, mest for kvinder. Det er de aktive fynske kvinder – og de mænd der vil være med - som skønnes at rumme både det lyttermæssige og kommercielle potentiale ifølge Kent Kordt.

Luget ud i "provisiel lyd"
Rebrandingen følges naturligt op af et musik-serviceeftersyn, foretaget med assistance fra eksterne konsulenter. Radioen har allerede luget ud i de sange, der fastholdt Radio3 med en lige lovlig provinsiel lyd, som Kent Kordt forklarer det.

“Det har gjort os yngre i lyden, og den 1. marts bliver vi så lidt mere "Young Family" i formatet og knap så unge og aggressive som nu. Med andre ord, vi spiller ikke en sang 60 gange om ugen. Derudover sigter vi efter et nyt format, som tager det bedste fra det kommercielle marked og public service.”

Live radio hele dagen
Radioens nye morgenteam tegnes af Anna Backe og Søren Krogh (foto), der har journalist Vibeke Toft-Nielsen ved deres side med nyhederne.

Morgenshowet spiller vel hovedrollen i en ny positionering af radioen på det fynske marked?

“Morgenshowet får som på alle radiostationer en fremtrædende rolle. Det er uhyre vigtigt at fange lytterens interesse fra dagens start, og der sætter vi selvfølgelig ind med et nyt spændende morgenshow,” siger han og uddyber:

“Men morgenshowet gør det ikke alene. Vores værter får en fremtrædende rolle i opgaven om at være noget mere for lytteren end bare en radiostation. Vi kommer til at dele alt det gode, der udgør en dejlig dag. I foråret er vi også klar med en satsning, som sikrer at vi er noget for vores lyttere om aftenen. Vi vil være live til kl. 22.00, så vi får kvaliteten og interaktiviteten tilbage i de sene timer.”

Opbakning fra ejerne
Radioen har ansat fem nye medarbejdere, og yderligere to kommer til inden sommerferien. For at realisere en så komplet relancering kræver det fuld opbakning fra medie-musklerne i baglandet - det vil sige hele mediehuset Fynske Medier, der står bag Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og en stribe ugeaviser.

“Det ønsker vi naturligvis at udnytte. Derfor arbejder vi på at sikre at nye arbejdsgange skaber øget værdi på tværs af alle platforme. Jeg føler, at Fynske Medier er 100 procent klar til denne radiosatsning, og på alle niveauer møder vi kun opbakning,” siger Kent Kordt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også