MediaWatch

24syv kan ikke holde på lytterne

Radio 24syv har svært ved at vinde nye lyttere. Tværtimod, så synes lytterinteressen ustabil og svagt vigende, viser status på udvikling siden den 1. november.

Radio 24syv er tilsyneladende langsomt ved at mistet grebet om lytterne. Newstalk-radioen har ikke vundet nye lyttere siden lanceringen for to-en-halv måned siden.

Tværtimod, så synes opbakningen ustabil og svagt faldende, viser en oversigt over radioens lytterudvikling siden den 1. november.

God start
De fire første uger tiltrak 24syv nydelige 480.000 i ugentlig nettodækning i gennemsnit. Det tal faldt til et niveau, der var 100.000 lavere i de følgende uger, efterhånden som kerne P2-lyttere opdagede, at der skete noget andet på frekvenserne. Andre lyttere havde prøvesmagt radioen, men fandt det ikke rigtig spiseligt.

I de efterfølgende uger, hen over jul og nytår, har der ikke kunnet spores tegn på, at de tabte lyttere er blevet erstattet af nye nysgerrige, der kommer til. 24syv tabte lidt flere og kunne i snit mobilisere 312.000 ugentlige lyttere i ugerne 51 til 2. Uge 2 er endnu midlertidige data.

Historien om radioens share er en tilsvarende recessiv kurve. De første uger tiltrak 24syv to procent af al lytning. De følgende fire uger var det 1,8 procent, og de seneste tre uger er det nede på 1,3 procent af lytningen.

Juleugerne var usædvanlige
Det hører med i bedømmelsen, at juleperioden, særligt uge 52, trak 24syv ekstra ned. Juletiden påvirkede danskernes lyttervaner i ukarakteristisk retning med stor efterspørgsel på de radiostationer, der kunne levere nonstop julehyggehits – men ikke så meget på samfundsdebat.

Efter nytår har 24syv således rettet tallene lidt op.

Lytterkrav til licensbetalt radio
Mediekonsulent og radio-specialist Jesper Grunwald hæfter sig bl.a ved, at offentligheden er holdt op med at tale om 24syv, og han undrer sig over manglende krav til lyttertal.

"Kanalen er fortsat mere et eksperiment end et format, og spørgsmålene er mere interessante end spådommene. Det handler lige nu om mål, forventningsafstemning og om brandmæssig usynlighed. Er strategien: på stats-finansieret radio er lyttertal og share ligegyldig?” siger han, og spørger videre til satire forpligtelsen, og de 24 årlige temaer, som er en af sendebetingelserne.

MediaWatch afventer en kommentar fra radioen selv. Ifølge Mediawatchs oplysninger sidder ledelsen netop i disse dage og analyserer de seneste 10 uger lytterudvikling.

Kilde: Gallups Radiometer.
 
PFL

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs