Stærke 2010-tal skyld i november-dyk

Novembers fald i reklamesalg på 14 pct. skyldes negativ trend, men også en stærk november i 2010 særligt for tv.
MediaWatch

Med et fald i annonceomsætningen på 14 pct. til 494,3 mio. kr. i november 2011 i forhold til samme tid året før, var november en skidt måned for mediemarkedet som helhed. Sprækkerne er især begyndt at vise sig i tv’s ellers så kriseresistente reklameindtægter, der faldt med 16 pct.

Tallene skal dog tages med et gran salt, lyder det fra Kenneth Brenøe, tradingdirector i bureaugruppen Group M.

“Der er to niveauer i tallene. November 2010 var en god måned, for der begyndte markedet at vende igen efter krisen. Tv havde især en sindssygt stor måned. Når det er sagt, er der også en anden tendens i tallene, som er, at gassen begynder at gå af ballonen i slutningen af året,” siger Kenneth Brenøe med hensyn til, at 2011 ikke blev året, hvor krisen vendte.

Forbrugerne holdt igen
“Det skyldes, at forbrugerne har holdt igen, og at der er kommet en ny regering, og det skaber usikkerhed om, hvilke nye initiativer, der kommer. Krisen i Sydeuropa er man også bekymret for. I december vil indekset nok ligger på 90-95 pct. (dvs. fem-ti pct. under niveauet for december 2010, red.),” siger Kenneth Brenøe.

Radio er en af de andre mediegrupper, der skiller sig ud ved i november at ligge i indeks 95 mod et indekstal år til dato på 147.

“Radio er en sjov størrelse, der er en sekundær mediegruppe til tv. Derfor er det naturligt, at radio mister momentum, når tv gør. Radio er ved at rette sig op efter flere år med tumult, men kommer fortsat fra lave niveauer, så der skal ikke så meget til, før tallene for annonceomsætningen stiger eller falder,” siger Kenneth Brenøe.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også