Mediechefer: Det hitter i 2012

Slow tv, mobile browsere og kvalitetsjournalistik holder, når mediecheferne ser frem mod 2012 i Mediawatch Jule-stafet-status.
MediaWatch

I december har flere mediechefer leget med i MediaWatch' jule-stafet. Ud over at sende spydige drillenissespørgsmål til hinanden, har de kastet sig ud i at spå om næste år. Her følger listen over, hvad de tror på - og hvad de absolut ikke tror på. Er du enig?

DE TENDENSER OVERLEVER

Mobile browsere slår apps
“De browserbaserede mobile nyhedssites bliver næste års mest interessante kanaler at følge. De står allerede stærkt i forhold til apps, hvad angår udbredelse. Men 2012 bliver året, hvor de også kommer til at skulle sætte nye standarder for brugeroplevelsen,” Lars Grarup, digital chefredaktør, Politiken.

“Nyheder på mobil, som har fået gennembruddet i år,” Poul Madsen, ansv. chefredaktør, Ekstra Bladet.

“Læsernes voldsomt øgede forbrug af nyheder på især mobilen, men også tablets, vil fortsætte. Problemet er, at læserne flytter sig hurtigere end medievirksomhederne i øjeblikket,” Erling Tind Larsen, onlinechef, B.T.

Kvalitetsjournalistik
"Den papiravis, der satser på, at folk IKKE har læst alle nyhederne på nettet eller set det hele i tv, vil vokse. Der er et marked på papir for viden, ro og fordybelse, som ikke handler om meget lange formater og features, men om kontante, tætte og pågående historier, hvor researchtiden er betydeligt større end det umiddelbart kan aflæses i antallet af linjer. En kompakt, kompetent og klart prioriteret nyhedsdækning skrevet fuldstændigt uafhængigt af forestillingerne om hvad markedsafdelingen og lederpanelet i øvrigt forventer og mener. Den avis, der kan levere det, i et koordineret samspil med nettet hurtige opdatering, vinder 2012 og fremtiden,” Øjvind Hesselager, chefredaktør, Fagbladet Journalisten

“Fakta-tjekket. Bedst gennemført i Thomas Buch Andersens 'Detektor' på både P1 og DR2, men også udført med succes i andre medier. Det burde være en væsentlig del af al journalistik, men underprioriteres ofte. Der er brug for det i et stadigt hurtigere nyhedsbillede,” Olav Skaaning Andersen, ansv. chefredaktør, B.T.

“Årets Cavlingbunke var proppet med masser af kvalitetsjournalistik, som var båret af undren og af viljen til at ville noget. Det er tydeligt, at undersøgende og dagsordensættende journalistik er på vej frem, trods hårde odds med stram økonomi og få ressourcer mange steder. De mange faktatjek under valgkampen var, i et lidt mindre format, en del af denne tendens,” Kurt Strand, journalist og formand for Cavling-komiteen.

Radio
“Forhåbentlig den genopdagede folkelige og mediemæssige interesse for radio. Radio24syv, omlægningerne af DR’s radiokanaler, Radio Klassisk – alt det var med til at gøre radio interessant og har skabt fornyelse og udvikling i det hæderkronede gamle medie. Det skal fortsætte,” Jørgen Ramskov, direktør Radio 24syv.

“DAB-radioen bliver styrket næste år,” Mogens Jensen, medieordfører, Socialdemokraterne.

Gintberg og “slow tv”
“Den personlige vært, der er med i programmet af en grund og fordi han eller hun brænder for noget. Som vi ser det i ’Mormors Bordel’, ’Ingen Kære Mor’ eller ’Gintberg på Kanten’,” Keld Reinicke, programchef TV 2.

"Jeg tror på, at programserier som ‘Gintberg på kanten’, hvor han tager til udkantsdanmark, er en tendens, der rækker ind i 2012, fordi vi gerne vil vide, hvor vi kommer fra, og fordi vi gerne vil tættere på naturen. Der er for eksempel også programmer, hvor man følger udvandrere tilbage til deres oprindelsesland,” Morten Mogensen, programdirektør, TV3.

"Vi kommer til at se flere programmer og læse flere artikler om klassisk husflid, langsomme håndværk og mad som modvægt ADHD, global opvarmning og økonomisk krise," Mette Davidsen-Nielsen, adm. direktør, Information.

"Den originalitet og autenticitet, som er i for eksempel Gintberg på Kanten og Bonderøven. Jeg tror, det er tid til virkelige mennesker, med virkelige følelser og virkelige konflikter. Og til en virkelighed, tv ikke har opfundet,” Lotte Lindegaard, DR1-chef.

Diverse...
"Betaling for journalistisk kvalitetsindhold på nettet, så papiravisen ikke længere står som et betalings-reservat," Jens Grund, chefredaktør, Berlingske.

“Digital sign on debat-universer er vejen frem, så vi ved, hvem der debatterer med hvem,” Bo Lidegaard, ansv. chefredaktør, Politiken.

“Et øget internationalt samarbejde inden for tv-fiktion,” Nadia Kløvedal Reich, DR’s fiktionschef.

“I tv-branchen forhåbentlig dén tendens, at broadcastere og producenter er begyndt at tale pænere til hinanden. Måske forstår vi efterhånden hinanden bedre. Eller måske er der nogen, der har forlæst sig på Pippi Langstrømpe og det der med, at “den som er vældig stærk, bør også være vældig rar,” Kim Ardal, adm. dir., Blu.

Læs hvad der flopper i 2012 i morgen...

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også