Juletid er svær tid for P3

Mens der bliver fyret godt op for de gamle juleklassikere på andre radiokanaler, kæmper P3, som har en lidt yngre målgruppe.
MediaWatch

Julen er traditionernes fest – og på den måde er det også de gode gamle juleklassikere der bliver spillet på repeat på radiokanalerne, når december banker på.

Men den juleslæde kan P3 ikke hoppe med på, som hæfter sig på at henvende sig til en lidt yngre målgruppe end dem der normalt er helt pjattede med juleschlagerne.

”Julen er en svær tid for os,” siger Lars Trillingsgaard, musikchef for P3, til Jyllands-Posten. I modsætning til den mere voksne-henvendte søsterkanal P4, hvor man har trukket sømmet helt i bund, når det kommer til afspilning af julesange, er man lidt mere forbeholdne på P3.

”Vi vil helst fokusere på tidens musik, og det som sker fremadrettet. Men der er ikke ret mange julesange af nyere dato, som har bred appel. Derfor ender det hvert år med, at vi spiller de sædvanlige få gode numre. Men vi spiller ikke nær så meget, som man gør i Magasin, og vi er rigtig glade, når det er slut med at skulle spille julesange,” siger Lars Trillingsgaard.

Fuldt juleblus på radio
Radio 100's søsterkanal, Radio Soft, skiftede til nonstop julemusik allerede i november. Repertoriet, der de forgangne år næsten har trefordoblet radioens dækning, er domineret af amerikanske og britiske juleklassikere, men også med nye og gamle danske julehits.

DR's P7 Mix og PopFM valgte en blødere indgang. De to radioer skruede langsomt op for julblusset midt i december, og lader juleintensiteten øges op mod den 24. december.

- CT/PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også