2011: Et radiomarked støbt i beton

De få lytterbevægelser på det danske radiomarked i 2011 var til fordel for P3, NovaFm og PopFM, og DR's FM og DAB radioer tegnede sig 'kun' for 79 procent af forbruget.
Per Fanefjord Laursen

Radiomarkedet var igennem flere forandringer i 2011. Blandt dem var newstalk-radioen Radio 24syv, der kom til sent på året; DR mistede P2 på FM, og DR lukkede mange DAB-kanaler, men indsatte samtidig en ny mindre digital portefølje.

Forandringerne nåede dog ikke at sætte sig dybere spor i radiovanerne  - ikke endnu i hvert fald, viser en 2011-status over radioshares blandt alle lyttere (12+). 

Det var P3, The Voice og PopFM, der formåede at vinde få sharepoint på det ellers betonfaste danske radiomarked - sidstnævntes vækst skyldes især, at den modne popradio ikke sendte hele 2010.

Resten af de mest aflyttede radioer, som P4, P1, NovaFM, P2, m.m. tabte andele til fordel for mindre kanaler - særligt til DR’s nye kanalportefølje.

‘Andre’, der tiltrækker knap 22 procent af lytningen, tæller Radio 100, PopFM, Soft, Voice, m.fl.  

Under ‘andre’ ligger også DR’s nu færre digitale kanaler, der nu samlet tiltrækker en share på 4,6 procent i 2011 - mod 4,8 procent i 2010.


 

Samlet set gik kommerciel radios andel en smule frem i 2011 til 21,1 procent - mod 79 procent til DR.

Billedet ændres blandt de 12-50 årige
Det danske radiomarked ser traditionelt anderledes og mere mangfoldigt ud, når man kun betragter lyttervanerne hos de 12 til 50 årige.

Det gjaldt også i 2011. P1 og P2 spiller næsten ingen rolle i den yngre befolkningshalvdel, mens flere af de kommercielle radioer har et noget bedre greb om lyttere.

Mest imponerende er den share, som Voice kan mobilisere blandt de 12-50 årige, set i lyset af radioens unge målgruppe og afgrænsede distribution


Kilde: Gallup, DR
Bemærk: der er stor forskel på, hvor effektivt DR og kommerciel radio er distribueret, hvilket påvirker sharefordelingen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også