DR: "Vi vidste godt, at det ville skabe noget postyr"

DR's flytning af Morgenandagten har givet et markant lytterfald og møder hård kritik. Forståeligt og ventet, siger DR's Inger Bach.
Cecilie Thorup

Hvis der er én ting, som DR har erfaret, så er det, at man ikke bliver populær, når man rykker rundt på et program, som DR har sendt i 80 år, som det er sket med 'Morgenandagten'. Den lå før på P2's frekvens, der nu er overtaget af Radio 24syv. Flytningen har resulteret i et lytterfald på 80 pct. – fra 44.000 til 10.000 lyttere og seere i gennemsnit.

 Hos DR udtrykker man ærgrelse over kritikken.

"Vi vidste godt, at det ville skabe postyr at flytte Morgenandagten. Og overordnet set har jeg stor forståelse for kritikken. Men man skal også huske, at forandringer i vores medievaner tager tid. Det gøres ikke på 14 dage. Vi har været på en bunden politisk opgave, idet vi har mistet vores ene FM-kanal som følge af politiske beslutninger. Det har resulteret i nogle uundgåelige programmæssige forandringer – men vi har forsøgt at løse opgaven efter bedste evne og med respekt for lytterne,” siger Inger Bach, direktør DR Danmark, til MediaWatch.

Hun gør desuden opmærksom på, at det ikke kun er Morgenandagten, der er blevet berørt – flere programmer og kanaler er blevet påvirket som følge af det nye medieforlig.

”Vi har forsøgt at imødekomme de mennesker, som ville savne Morgenandagten på FM-båndet, ved både at sende den på den digitale radio og også at sende det på DR2. På den måde har alle en mulighed for stadig at høre programmet,” siger Inger Bach og fortsætter:

”Forandringer tager tid, og det var vi også indstillede på. Vi vil derfor fortsætte med at markedsføre og oplyse om den nye Morgenandagt med brochurer, spots og via et samarbejde med Folkekirken. Men jeg bliver selvfølgelig  ked af at høre, at DR skydes i skoene, at vi ikke tager kristendommen alvorligt. For det gør vi. Vi tager den meget alvorligt, og vi har ikke nedprioriteret trosstoffet –men vi har været nødt til at flytte nogle programmer, fordi vi i dag skal løfte vores opgave på tre, og ikke fire, FM-frekvenser som hidtil,” afslutter Inger Bach.

DR’s "kristianofobi"
Et gennemgående træk i kritikken synes at være, at man hos DR forsøger at gemme de kristne medietilbud væk, fordi man ikke vil stå ved at Danmark er et kristent land.

 ”Når Danmarks Radio beslutter, at Morgenandagtens ikke skal være med i dette fine selskab på FM-båndet, så er og bliver det med andre ord en klar nedpriotering. Kirken får at vide, at den ikke længere er interessant eller fængende nok til den brede lytterskare. Troen får i stedet plads i en niche, ude i periferien, hvor den hidtil har været på torvet, inde i centrum,” siger generalsekretær i Bibelselskabet, Morten Thomsen Højsgaard, til Religion.dk.

”Det er nedslående, så lidt man fra DR’s side ønsker at ofre på det store kristne flertal af landets licensbetalere. Måske handler det om ideologi. En morgenandagt på DR alle hverdage, vil unægtelig signalere til alverden, at Danmark er et kristent land. Det signal ønsker ledelsen på DR1 åbenbart ikke at sende,” siger tidl. sognepræst og skribent, Kirsten Sarauw, til Kristeligt Dagblad og kalder det for ’Danmarks Radios kristianofobi’. 

DR-bestyrelsesmedlem Katrine Winkel Holm vil nu tage sagen om Morgenandagten op i DR's bestyrelse, skriver Kristeligt Dagblad.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også