MediaWatch

Third Ear lukker ned

Det skæve radiokoncept med seriøse genreambitioner takker af efter to år i æteren.

Grundet økonomiske problemer må det skæve, onlinebaserede radiokoncept 'Third Ear' lukke ned, skriver Information. Den støtte, som Third Ear tidligere har overlevet på, har været bevilliget af Kunstrådet til idéudvikling. Men efter to års sendetid er der ikke mere statsstøtte at hente, og Third Ear kan ikke forestille sig at drive radioen på kommercielle vilkår.

"Vi har omkring 18.000 lyttere til vores montager, og det er vi stolte af. Men det vil højst være 10 procent, der vil betale for at høre dem, og det er ikke nok. De fleste vil helst have det gratis og ‘lige nu’,” siger medstifter og redaktør, Tim Hinman (foto), til Information.

Third Ear er skabt af tidligere P1-folk, der har en forkærlighed for radiomontagen. Det er et månedligt radiomagasin, der varer en time, og reportagerne har vundet mange priser, bl.a. den prestigefyldte Prix Marulic.

Rektor på RUC, Ib Poulsen, som har skrevet doktorafhandling om radiomontagen, er skuffet over nedlunkningen.

”Jeg synes, det er meget trist, at Third Ear bliver nødt til at lukke ned. De har netop som nærmest de eneste forsøgt at videreføre montageradioen,” siger han og frygter, at genren er ved at være død.

- CT
 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs