P1: Vi skal slå 24syv

P1 går en udfordrende sommer i møde i maskinrummet, hvor det journalistiske flagskib skal overveje, hvorledes radioen skal lyde fremover. Ikke alene skal P1 og P2 per 1. november dele én sendeflade, hvilket langt fra styrker kanalen, P1 skal også tage bestik af DR's generelle public service opstramning og den nye landsdækkende konkurrent fra den 1. november, Radio 24syv.
Per Fanefjord Laursen

P1 går en udfordrende sommer i møde i maskinrummet, hvor det journalistiske flagskib skal overveje, hvorledes radioen skal lyde fremover.

Ikke alene skal P1 og P2 per 1. november dele én sendeflade, hvilket langt fra styrker kanalen, P1 skal også tage bestik af DR's generelle public service opstramning og den nye landsdækkende konkurrent fra den 1. november, Radio 24syv.

“Der er ikke tale om, at der skal indføres en ny retning – men at vi vil kvalificere P1's bud på god samfunds- og kulturradio til videbegærlige danskere,” siger Anders Kinch-Jensen, P1-chef.

Lige nu ser P1 mest på, hvordan man kan skærpe aktualitetsstoffet, der kommer til at fylde 50 procent af fladen, fortæller han.

“P1 råder over i alt 12 sendetimer på P1/P2 fladen efter 1. november, og halvdelen af de dagtimer bliver med nyheder/aktualitet, inklusive Radioaviserne. Vi vil i aktualitetstimerne fremover arbejde med flowet, således at lytterne mere fornemmer, at de er på en perspektiverende aktualitetsradio, hvor f.eks. emner og sager fra P1 morgen følges hele dagen.”

P1 for de videbegærlige
P1-chefen understreger, at P1 ikke er ude i en ny positionering, selv om der kan være hård konkurrence på vej. Man afventer snarere, hvad 24syv har at byde på, vel vidende at især hele den nye radios magasinudbud er helt ukendt.

“Vi holder fast i P1 som en bred radiokanal for de videbegærlige – ikke en nichekanal for de meget vidende,” siger han med reference til, at direktør Jørgen Ramskov har bebudet, at 24syv bliver en radio, der er mindre akademisk i sin tilgang til verden og henvendt til et lidt yngre segment end P1.

P1 har allerede i det sidste års tid arbejdet med at styrke kanalens journalistiske gennemslagskraft. Der er oprettet en dokumentarredaktion sidste år, P1 Dokumentar, og det nye factsøgende magasin 'Detektor' er kommet godt fra start.

Ud over udviklingsarbejdet med aktualitetsfladerne, skærper P1 også specialmagasiner yderligere. Og konkurrencen fra Radio 24syv vil i sig selv skærpe kvaliteten yderligere, siger ny radiochef i DR Medier, Tor Arnbjørn.

"Jeg tror, at DR Radio bliver skarpere af at få konkurrence, og vi kan bruge det til at gå tingene efter i sømmene og se, om der er ting, vi kan gøre bedre," siger Tor Arnbjørn, der har en fortid som redaktionschef på P1 og DR2, men som efter radiochef Ole Mølgaards afgang tidligt i maj fik ansvar for al radio i DR.

Anders Kinch-Jensen imødeser lige som Tor Arnbjørn mere konkurrence og udsigten til, at seriøs taleradio måske vinder mere lytning end de 6-7 procent, som P1 holder i dag.

”Mit bud er, at P1 og 24syv måske kan tiltrække en samlet lytterandel på 10 procent, hvor P1's andel bliver den største,” siger han.

Samlede dækning stabil
DR's bestyrelse traf i april flere store beslutninger om DR's radiostrategi, herunder den nødvendige sammenlægning af P1 og P2-indhold på én flade.

DR’s mediedirektør Gitte Rabøl oplyste til MediaWatch for nylig, at DR forventer, at tabet af FM4-frekvenserne meget naturligt vil påvirke den ugentlige dækning negativt. Men DR nedjusterer ikke sine forventninger til DR’s samlede dækning på radio, når man mister én FM-kanal, fordi DR samtidig opruster på den digitale radiofront.

DR's ugentlige dækning på radio står i dag solidt på 87 procent, mens DR’s share er knap 80 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også