SBS Radio æder lytterandele

SBS Radios tre radiokanaler, Nova FM, The Voice og Pop FM, har alle et godt greb om lytterne i 2011 til dato. I april måned var landets tre største kommercielle radiostationer målt på lyttere alle SBS-brands. Resultatet er, at SBS Radio i de fire første måneder af 2011 samlet står med en kommerciel share på 49 procent - mod en kommerciel share på 37 procent i samme tidsrum i 2010 (19-50 år). Fremdriften drives ikke kun af den nye PopFM (foto), som SBS lancerede i efteråret, men også af The Voice.
Per Fanefjord Laursen

SBS Radios tre radiokanaler, Nova FM, The Voice og Pop FM, har alle et godt greb om lytterne i 2011 til dato. I april måned var landets tre største kommercielle radiostationer målt på lyttere alle SBS-brands.

Resultatet er, at SBS Radio i de fire første måneder af 2011 samlet står med en kommerciel share på 49 procent - mod en kommerciel share på 37 procent i samme tidsrum i 2010 (19-50 år). Fremdriften drives ikke kun af den nye PopFM (foto), som SBS lancerede i efteråret, men også af The Voice.

“Det er positivt både for branchen og SBS Radio, at vi vokser på alle vores brands,” siger direktør Frederik Meyer, der er særlig glad for, at SBS Radio nu samlet kan levere 48 procent af de 19-50-årige i løbet af én uge.

DDR stadig lige størst
De andre 51 procent af den kommercielle lytning sker på Radio100, Soft og et større antal regionale radiostationer, der salgsmæssigt er samlet i organisationen DDR (Det Danske Radiobureau).

DDR-direktør Jim Receveur, der også står i spidsen for Radio100,  tager markedsforskydningen med ro.

“Når SBS lancerer et nyt brand som PopFM, er det forventeligt, at SBS vinder andele. DDR er stadig størst, og det, tror jeg, er sundt for markedet. Dermed har vi to stærke udbydere, som supplerer hinanden på glimrende vis,” siger Jim Receveur, der især er tilfreds med en høj belægning i reklameblokkene i 2011.

250 mio. i 2011
Radio har - fra et lavt niveau - solet sig i en vækst på 66 procent i årets første kvartal ifølge salgstallene fra DRRB’s Mediaindex, der registrerer den annonceomsætning, der går via mediabureauerne.

Radio - national og regional - ventes dog ikke at fortsætte så stærk en vækst, men ventes at øge sin reklameomsætning i 2011 med blot 18 mio. kr. til i alt 250 mio. kr. ifølge ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS i en prognose for annoncemarkedet 2011 - bygget på  Reklameforbrugsundersøgelsen 2010 fra Dansk Oplagskontrol.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også