FM4-felt tynder ud

Ansøgerfeltet til FM4-koncessionen tegner uhyre smalt, og de uafklarede ansøgere får travlt, hvis de skal skrive en ansøgning på de 25 arbejdsdage, de har tilbage.
Per Fanefjord Laursen

Der er kun 25 arbejdsdage, til medieselskaberne skal indlevere deres ansøgninger for at komme i betragtning til at vinde FM4-koncessionen.

Men en række potentielle ansøgere synes langt bagud, hvis de den 28. februar skal kunne præstere en fyldig, innovativ ansøgning, der kan vinde en skønhedskonkurrence.

Berlingske Media regner naturligvis med at søge, men den endelig strategi synes ikke på plads.

“Vi er ved at studere det omfattende materiale i alle detaljer. Vi regner fortsat på at byde på kanalen. Om det bliver alene eller sammen med andre, er endnu ikke på plads,” siger koncerndirektør Lisbeth Knudsen, der i midten af december gav bolden op til samarbejde med andre - og ikke nødvendigvis den gamle mediegarde.

Ifølge MediaWatch kilder er en af de samarbejdspartnere, som Berlingske Media har inde i alliance-overvejelserne Radio 100FM.

MTG og SBS nærlæser
Hos MTG er emnet endnu også uafklaret. Man læser stadig på sagen, oplyser direktør Jørgen Madsen, der er dansk MTG-chef. MTG kunne i givet fald tænkes at samarbejde med MTG’s norske P4.

SBS Broadcasting oplyser til MediaWatch, at man også fortsat læser på betingelserne. Men ingen beslutning er truffet.

Kun hos JP/Politiken/TV 2 er det stensikkert, at en fælles arbejdsgruppe i disse dage bruger meget tid på at regne, researche og skrive en fyldig ansøgning.

Ude af feltet
Andre potentielle ansøgere har klart meldt ud, at projektet alligevel ikke ligger godt til dem.

Den overraskende alliance mellem Douglas Entertainment, Fynske Medier og Information, der dukkede op før jul, har helt droppet planerne.

Nordjyske Medier har også besluttet, at FM4 ikke er sagen, selvom det nordjyske medieselskab driver to velfungerende regionale radiostationer.

Hvorfor søger I ikke?

"Vi har besluttet os til, at det ikke er noget vi er interesseret i, fordi det ikke passer til vores medievirksomhed," siger Per Lyngby, adm. direktør for Nordjyske Medier, som ikke ønsker at gå nærmere i detaljer med årsagerne.

Medieforsker og radioekspert Per Jauert har hele tiden ment, at den reelle dyst om FM4 kun er mellem Berlingske Media og alliancen mellem TV 2 og JP/Politikens Hus.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også