PopFM rykker radiomarkedet

Styrkeforholdet mellem de landsdækkende kommercielle radioaktører er ændret efter PopFMs entré i markedet som del af SBS Radio.
Per Fanefjord Laursen

Styrkeforholdet på landsdækkende kommerciel radio svinger mod et mere jævnbyrdigt forhold.

Hovedaktørerne, SBS Radio og Det Danske Radiobureau (DDR), vipper i dag på en 50-50 andel af den kommercielle lytning, efter SBS Radio introducerede PopFM i samarbejde med Berlingske Media for cirka to måneder siden.

I de seneste tre uger har SBS Radios NovaFM, Voice og PopFM hentet sig godt 48 procent af den kommercielle lytning.

De to aktører slås om en beskeden national radiokage på maksimalt 80 mio. kroner - inklusive de annoncekroner der ikke går via mediabureauer.

DDR var dominerende
Share-procenterne var helt anderledes fordelt i efterået 2009, hvor SBS lå på 30-35 procent - mod DDR’s 65-70 procent. DDR’s vigende andele begyndte allerede svagt, da hovedkanalen Radio 100FM for ét år siden droppede at sende på den kraftige frekvens FM 100,0 - som PopFM nu anvender

DDR udgøres af Radio100, Radio Soft og et stort antal regionale/lokale radioer.

Det totale radiomarked, inklusiv regionale/lokale annoncører, estimeres af MediaWatchs kilder til at ville udgøre ca. 220 mio. i 2011.

Kilde: Gallups Radiometer. Målgruppe: kommerciel lytning 19-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også