Munch om TV 2-alliance: Vi bliver ikke blodbrødre

Samarbejdet med TV 2 styrker især FM4-buddet på indholdssiden, siger JP/Politikens Hus adm. direktør, Lars Munch, der tror på mange bud på den kommende radiokanal.
Louise Reseke

I går kom det frem, at JP/Politikens Hus danner et nyt selskab med TV 2, der skal byde på FM4-koncessionen i det nye år. Partnerskabet har fået roser med på vejen - men også bekymrede kommentarer, der går på, hvorvidt TV 2 overhovedet vil kunne få lov til at udvide sin forretning. MediaWatch har spurgt JP/Politikens Hus adm. direktør, Lars Munch, om baggrunden for at indgå i den nye konstellation.

Hvorfor har JP/Politikens Hus ikke valgt at søge koncessionen alene?

”Det kunne vi også have gjort, men vi er overbevist om, at vi i et partnerskab med TV 2 kan etablere en stærkere og bedre radiokanal på aktualitets- og debatsiden, end vi kan alene. TV 2 har større erfaring med løbende elektronisk formidling og med 24/7-nyhedsformidling, mens vi står meget stærkt i forhold til debat- og baggrundsstoffet. Det er et godt udgangspunkt i forhold til at skabe den bedst mulige radiokanal på indholdssiden - ejerskabsmæssigt kunne vi formentlig sagtens hver især have løftet opgaven lige godt."

Hvilket perspektiv ser du i partnerskabet – bliver TV 2 og JP/Politikens Hus ikke knyttet tættere sammen?

”Det er der ikke planer om, vi har haft blikket rettet skarpt mod radioen. Vi samarbejder om radioen, men vi bliver ikke blodbrødre. Det er for eksempel ingen hemmelighed, at vi er meget skeptiske over for TV 2's lanceringer af gratis applikationer til Iphone. Så nej, der ligger ingen skumle bagtanker bag partnerskabet – ud over ønsket om at drive radioen."

I pressemeddelelsen påpeges det, at radioen skal have et stærkt digitalt fodfæste – hvad ligger der i det?

”Man må forvente, at FM udfases og erstattes af digital distribution. Ikke nødvendigvis på DAB, det kan også være på nettet eller anden digital distribution. Derfor mener vi, det er afgørende, at radioen også bliver stærk på den digitale platform, og her har vi en god baggrund, fordi JP/Politikens Hus er førende i forhold til at nå brugerne online og på forståelsen af markedet.”

Men risikerer I ikke at ende som et nyt DR, som dagbladene netop har udskældt for at brede sig på nettet?

”Jo, hvis ambitionen er at gøre andet på nettet end at udbyde det indhold, der er på radioen. Men det er ikke tilfældet.”

I vil ikke lægge op til at lave selvstændige nyheder til nettet?

"Det er der foreløbig ikke konkrete planer om, nej."

Økonomien i driften vægter 25 pct. i bedømmelsen – kan I gøre det billigere, når I er to?

"Vi går ikke efter at lave en discountradio. Vi skal leve op til det renommé, vi har som udgivere. Hvis priskonkurrencen bliver så hård, at det går ud over kvaliteten, så er vi ikke med. Det er helt afgørende for os, at det bliver en kvalitetsradio, og kvalitet koster som bekendt penge."

Koncessionen løber i otte år - hvilke overvejelser har I gjort Jer i forhold til, at TV 2 kan blive solgt i den periode?

”Ikke nogen. Det har ikke haft indflydelse på vores beslutning. Salget af TV 2 er blevet debatteret i otte år, og vi vil ikke spilde vores egen eller andres tid med flere overvejelser om, hvorvidt TV 2 sættes til salg og hvornår.”

Og I deler heller bekymringen i forhold til de EU-sager, som TV 2 stadig bokser med?

”Vi er trygge ved at indgå i et partnerskab om radioen. Man skal huske, at radioen er licensfinansieret og derfor ikke en konkurrenceforvridende aktivitet.”

Hvor skal radioen i givet fald ligge?

"Det er der ikke taget stilling til, men det skal være en kanal for hele landet."

Siger du så ikke også, at I vil lægge op til en placering uden for København?

"Det er der ikke taget stilling til."

En kommentator mener, at kampen nu kun står mellem Berlingske Media/SBS Radio og JP/Politiken/TV 2. Ser du det også sådan?

"Jeg tror, der vil komme mange kvalificerede og gode bud. Både i konsortier og fra enkeltstående aktører. Vi mener, vi er et godt bud, men jeg tror, der vil komme mange gode bud."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også