Radio Møller i udbud til januar

Rammerne og tidsplanen for udrulningen af FM4 er nu på plads.
Ole Enggaard

De danske mediehuse, der vil i spil til at lave landsdækkende news-talk radio på FM4-frekvenserne fremover, skal for alvor trække i arbejdstøjet efter nytår.

Det kom frem på weekendens Radiodays-festival i København, hvor sekretariatsleder i Styrelsen for Bibliotek & Medier, Kasper D. Lindhardt, forklarede timingen for udrulningen af FM4.

Udbudsmaterialet vil først blive tilgængeligt i januar - en vinder vil blive offentliggjort i april, og vinderen vil formentlig være i luften fra 1. november 2011, hvor DR stopper med at sende P2 på frekvenserne.

Blandt kravene til den nye radio er et minimum på 14 pct. for andelen af kulturprogrammer i den samlede programflade på FM4. Lige som medieordførerne fra forligspartierne, Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, bakker FM4-udvalgets anbefaling op om, at cirka 10 pct., af programbudgettet anvendes til køb af radioudsendelser fra uafhængige producenter.

Forligspartierne mødes ifølge MediaWatch oplysninger i morgen for at diskutere udbudsbetingelserne nærmere.

Mogens Jensen (S) gentog trussel
Den rimeligt stramme tidsplan for udrulningen af FM4 gør det svært for oppositionen, med Socialdemokratiets medieordfører, Mogens Jensen, i front, at stoppe den nye radio, der skal bryde DR's radiomonopol, ved et valg i utide og et eventuelt regeringsskifte, der giver rød blok magten.

Det forhindrede dog ikke Mogens Jensen i at gentage truslen på Radiodays 2010 og samtidig karakteriserer finansieringen af kanalen (op til 100 mio. kr. årligt i en 8-årig periode) som spild af licenspenge.

Mens oppositionen tilsyneladende ikke har meget til overs for FM4, så bliver initiativet taget godt imod hos de kommercielle radioer. DR's markedsandel af danskernes radioforbrug udgør omkring to tredjedele af al lytning blandt de 12- til 60-årige. En ikke-kommerciel FM4 kan fjerne DR's opmærksomhed fra de kommercielle radioer, og i stedet inspirere DR til konkurrence mod FM4, lyder ræsonnementet.


BAGGRUND
Tidligere chefredaktør på B.T. og direktør på TV 2 Radio, Suzanne Moll, blev i juni udpeget af Kulturminister Per Stig Møller (K) som ny formand for et hurtigt arbejdende udvalg, der skulle fastlægge rammer og betingelser for FM4-udbudet. Suzanne Moll erstattede Mette Davidsen-Nielsen, da denne blev ny direktør for dagbladet Information.

I radioudvalget deltog desuden private aktører, Ole Søndergaard, direktør for radioerne i ABC Gruppen og Jesper Sehested Lund, direktør i JSL Publications, samt Mette Bock, tidligere chefredaktør på JydskeVestkysten og programproduktionsdirektør i DR og Rolf Bagger, journalist, forfatter og tidligere bestyrelsesmedlem i DR.

Udvalget afleverede deres indstilling til Kulturministeret d. 3. september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også