Her er Radioudvalgets 3 forslag

Kulturradio, news-talk eller folkelig radio? Læs her FM4-udvalgets tre bud på den nye public service radio.

Kulturministeriet offentliggjorde i dag, hvilket grundlag den nye licensfinansierede radiokanal skal udbydes på.

Det blev news-talk radio efter amerikansk forbillede, der vandt - her kan du læse mere om de i alt tre modeller, som FM4-udvalget i deres rapport skitserede over for Kulturministeriet.

a. Kulturradioen
Kulturradioen er en indholdsformateret blokradio for skiftende målgrupper. Den er den oplysende kulturformidler og kulturfornyer for de videbegærlige, engagerede, men ikke nødvendigvis højtuddannede
lyttere, der i et individualiseret samfund også har interesse for fællesskabet. Kulturradioen karakteriseres ved massiv anvendelse af ressourcer til research, programforberedelse og formidling, med respekt for samfundets alsidighed og mangfoldighed. Der skelnes tydeligt mellem værtsrollerne i de enkelte programmer. Kanalens programflade skal afspejle og udfordre lytterne og perspektivere
Danmark samt dansk tradition og kultur i en globaliseret verden. Der findes ikke en lignende kanal i det danske radiomarked i dag.

b. NewsTalk-radioen
Denne radio er den moderne talkradio efter amerikansk forbillede. Det er dynamisk live-radio, der er aktivt udfordrende, nysgerrig/vidende/åben imod omverden, engageret og engagerende, overraskende og gerne underholdende. Der skelnes meget tydeligt mellem værtsrollerne i de enkelte programmer.
Lytterne har stor indflydelse på indholdet i kanalen. Denne kanal holder sig ikke tilbage for at provokere, og den enkelte vært må gerne have en holdning til tingene. Sammen med satire/humor er det
med til at brande denne radio. I august 2010 ville kanalen fx som perspektivering og provokation have diskussionen om "Er det et stort problem at vi i weekenden fik vand i kælderen, når 20 millioner
mennesker er ofre for oversvømmelser i Pakistan?" Kanalen vil blive opfattet som en åben og dynamisk platform for dansk kvalitetsradio i en nutidig kontekst.

c. Den folkelige radio
Ideen med denne model er at være bredt favnende og appellerende - eller populær om man vil - i tidsrummet 0600-1900 på hverdage og dermed sikre, at monopolbruddet på radionyhedsformidlingen bliver reelt og ikke blot formelt. I de øvrige tidsrum skal kanalen være meget målrettet og fokuseret og har til opgave at servicere klart definerede segmenter og tilgodese mere snævre lytterinteresser.
Dette betyder, at man ikke til enhver tid skal forsøge at favne alle, men at man skal tilstræbe, at man på et givent tidspunkt i løbet af én måneds udsendelser, har et programudbud, som potentielt vil kunne
appellere til alle målgrupper. Kanalen skal pålægges en særlig forpligtelse til at prioritere dansk kultur, det danske sprog, den danske musik både den brede og den smalle samt emner, nyheder, debatter
og indhold i øvrigt, som optager den danske befolkning. FM4 skal være en kanal for alle danskere. Nøgleord er mangfoldighed, relevans, nærvær, i øjenhøjde, professionel journalistik, uddannelse
og oplysning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også