DR Hit øger lyttertal med 70 procent

Lyttertallene til DR’s mainstream DAB-kanaler er stormet frem i de seneste 12 måneder.
Per Fanefjord Laursen

DR's mainstream DAB-kanaler tiltrækker langt flere lyttere end for blot ét år siden, og DAB ligner en mere modnet platform.

Nye data fra DR Medieforskning viser, at det faktisk er muligt at tiltrække ganske pæne lyttertal til radiobrands, der vel at mærke kun findes på DAB - og web.

DR Hit på vej mod halv mio.
DR's P5 er i perioden fra 2. kvartal 2009 til 2. kvartal i år vokset fra 140.000 ugentlige lyttere til 179.000.

DR’s Boogie er vokset fra 132.000 til 224.000 - mens DR Hit, der spiller nye pophits, lå på 265.000, og nu er helt oppe på 425.000 lyttere - et niveau, hvor kommerciel radio - måske - så småt kan skimte et potentiale.

Væksten, der skyldes stigende DAB-penetration og øget opmærksomhed, burde opmuntre både DR og kommende kommercielle aktører på DAB.

"Vi glæder os over stor lytteropbakning til rene DAB-formater, der henvender sig til helt forskellige målgrupper," siger kanalchef for P2, P3, P4 og Digital Radio, Ole Mølgaard.

Musikafgifter afskrækker
"Det er fine dækningstal på DR Hit, men det er ikke muligt for SBS Radio at forholde sig til dem, når vi stadig ikke kan få svar på, hvilke udgifter der er forbundet med at sende en station ud på DAB i Koda- og Gramex-udgifter." siger SBS Radio-direktør Frederik Meyer, der sammen med Berlingske Media ligenu har mere fokus på lanceringen af PopFM.

Frederik Meyer tvivler samtidig på, at øget DAB lytning på den korte bane ville kunne tilføre NOVA fm eller The Voice nok lyttere, der ville resultere i en forøgelse af indtægterne.

DR klar til at give plads
Den politiske køreplan er, at DR skal nedtone sin mainstream underholdning på DAB. Næste år skiller DR sig af med DR Hit, men bevarer P5 i porteføljen. Det er meningen, at kommerciel radio skal levere det musikformat, som DR Hit har sendt.

"DR er klar til at vige pladsen og overlade DR Hit musikken til en kommerciel aktør, når det er muligt," siger Ole Mølgaard.

P5 henvender sig derimod til 60+ år, som er en opgave for DR. Boogie omformatteres i en ny børneradio med mindre musik og mere tale.

Lytning steget 10 procent
Den samlede DAB brug er også i vækst. Hver uge lytter 24 procent af befolkningen til radio på DAB - mod 20 procent i 2009.

Den kombinerede digitale ugentlige dækning - DAB og web - er nu oppe på 31,7 procent.

Fordelingen af lyttetiden er dog stabil med 90 procent på FM og 10 procent digital.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også