Midlertidig PopFM-direktør

Tidligere direktør i Midtjyske Medier, Per B. Jørgensen, bliver direktør for radiokanalen 'PopFM' - der ledes fra Berlingske Media, understreger koncernchef i Berlingske, Lisbeth Knudsen.
Per Fanefjord Laursen

Det bliver den tidligere direktør i Midtjyske Medier, Per B. Jørgensen, der skal være direktør for den nye radiokanal, PopFM, inden han går på pension om halvandet år.

Valget af en "midlertidig" direktør, der er på vej på pension kan virke som et yderligere argument for de kritiske røster, der antyder, at konsortiet Berlingske/SBS udfordrer de betingelser, som sendetilladelsen til FM6 blev givet på for tre uger siden. Tilladelsen er nemlig betinget af, at den faktiske indflydelse på selskabets drift ligger i Pilestræde - ikke i SBS' radiofaciliteter i Magstræde, hvorfra der allerede afvikles to radiostationer, og hvor der ligger 25 års erfaring med kommerciel radio - studiefaciliteter, salg, it, teknisk stab, analyse, al backoffice, m.m.

Men Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen, understreger, at det er hende og Berlingske Media, der er primus motor i den nye radiostation.

"Der kan ikke på noget punkt rejses tvivl om Berlingskes involvering i processen og sagen. Senere på ugen er der mere nyt om, hvorledes det redaktionelle samarbejde forankres i vores organisation i Berlingske Media," siger Lisbeth Knudsen.

Hvorfor giver Berlingske/SBS konsortiets officielle administrerende direktør, Per B. Jørgensen, ikke interviews om den radiostation, PopFM, han er direktør for?

"Det er Frederik Meyer (SBS Radio direktør, red.) og jeg, der har drøftet og udarbejdet konceptet for radioen. Vi er i gang med netop nu at lægge de fælles planer for den praktiske implementering og opstart af radioen herunder ansættelser af medarbejdere m.v.," siger Lisbeth Knudsen.

Det fremgår af en artikel i Århus Stiftstidende, at PopFM's direktør mere er på en slags retrætepost, og at han går på pension om 1½ år?

"Per B. Jørgensen vil tage sig af at repræsentere radioen bl.a. i forhold til forhandlinger om lyttermålinger, KODA m.m., når han er tilbage fra ferie. Han er fratrådt som medlem af koncernledelsen og adm. direktør i Midtjyske, men han fortsætter som min højre hånd i forhold til varetagelse af en række bestyrelsesposter og forhandlingsopgaver - herunder som formand for DMA's forhandlingsudvalg, medlem af DDF's 0g DMA's bestyrelser, medlem af bestyrelsen for Syddanske Medier og for en række mindre datterselskaber - bl.a. Radio Viborg," siger Lisbeth Knudsen.

Er det urimeligt, hvis omstændighederne omkring ledelsen skærper en fornemmelsen af, at det reelt er SBS Radio, der står for lancering og driften af PopFM?

"Jeg kan klart afvise, at det skulle mangle på ledelse fra Berlingske Medias side i forhold til FM6."

I en Mediawatch-artikel fra maj mindede nævnsformand, Christian Scherfig, om, at Radio- og tv-nævnet er helt opmærksomme på, at forudsætningerne i Berlingske/SBS' radioansøgning skal holde - også i den praktiske drift. Nævnets præmis ligger fast: at også de facto indflydelsen på selskabet skal ligge hos Berlingske Media.

PopFM lanceres, når folk er tilbage fra sommerferie, oplyser SBS Radio direktør Frederik Meyer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også