Radioudvalg under pres

Regeringens radioudvalg er kompetent, men har en stor opgave foran sig, der skal løses på knap tre sommermåneder.
Per Fanefjord Laursen

Medieforsker Per Jauert roser det nye radioudvalgs sammensætning, men frygter for arbejdet under indtryk af de mange modstridende tolkninger, der har lydt i pressen.

"Jeg anser udvalget for meget kompetent, da det rummer faglig ekspertise om kanal- og programformatering inden for både kommerciel og public service radio. Opgaven er bestemt ikke let," siger Per Jauert, der endnu ikke har læst udvalgets kommisorium.

Stram mødeplan
Den største udfordring for radioudvalgets lige nu er snarere rent praktisk og handler om at få koordineret en række møder hen over sommerferien, hvor flere er væk i længere perioder - det gælder også de embedsmænd, der skal følge arbejdet.

Meget tyder på, at det bliver relativt få møder, inden de fem eksperter i slutningen af august skal præsentere flere forskellige forslag, som kan danne grundlag for udbudsmaterialet for den kommende private, ikke-kommercielle radiostation.

Ingen kommentarer
Direktør Ole Søndergaard, der i udvalget repræsenterer årelang erfaring i kommerciel drift på regionalt niveau, vil ikke udtale sig om sin fornemmelse for radiokanalen, og heller ikke om det forhold, at han - modsat de andre - er aktør på markedet som chef for den regionale RadioABC og lokale GoFm i Århus.

Ole Søndergaard har dog tidligere i en kommentar på MediaWatch har betegnet Per Stig Møllers radioprojekt som genialt, fordi talkradio-formatet i Danmark aldrig har fået den udvikling, som det kan bære.

"Da der først var tale om en ny radiostation med et format i retning af DR's P1, var der reelt set tale om en ide grænsende til genialitet. Talkradio formatet har i Danmark aldrig fået den udvikling, som det kan bære, og man må formode at en sådan radiostation vil tage noget fra både P1, P3, P4 og også lidt fra kommerciel radio. ... Man må formode at en sådan radiostation vil tage noget fra både P1, P3, P4 og også lidt fra kommerciel radio," skriver Ole Søndergaard, der er ikke i tvivl om, at der kan laves en god radiostation på det grundlag. En radiostation, der samtidigt vil gøre P1 endnu skarpere, end de er i dag.

Formand for udvalget, Mette Davidsen-Nielsen, foretrækker at koncentrere sig om opgaven, og har ikke flere kommentarer til det arbejde, der skal udføres.

Høj share er ikke målet
Den gode nyhed for det travle udvalg er, at radioudvalgets kommissorium er klart og samtidig udrydder et par sejlivede misforståelser. Der er ikke tale om en radiokanal, der primært skal sikre sig en høj share, og popmusik skal ikke være del af flowet. Men lyttertal spiller en rolle, og en af udvalgets svære opgaver er at definere, hvilke lyttermæssige succeskriterier - dækning og share-  der kan knyttes til udvalgets oplæg.

Som inspiration har kulturministeren netop til Kristeligt Dagblad bidraget med lidt flere ord om, hvad han søger i DR-konkurrenten.

Når udvalgets oplæg er klart, skal politikerne beslutte, hvad de ønsker, der skal stå i udbudsbetingelserne, som embedsmændene så skal formulere. De udbudsbetingelser skal godkendes i EU, hvilket formentlig forlænger processen, så det kan blive svært at finde en ny ejer til FM4 koncessionen ved årsskiftet, når DR's forlængede sendetilladelse udløber.

Radioens faktiske programskema med programtitler på bliver man først klogere på, når ansøgerne begynder at indlevere deres ansøgninger op til skønhedskonkurrencen.

Mange kompetencer
Mette Davidsen-Nielsen har i radioudvalget selskab af Rolf Bagger, der er tidl. radioanmelder og forhenværende medlem af DR’s bestyrelse samt Mette Bock, der stoppede som programproduktionsdirektør i DR sidste vinter.

De øvrige udvalgsmedlemmer repræsenterer den kommercielle verden, nemlig Ole Søndergaard og Jesper Sehested Lund, er direktører for henholdsvis Radio ABC og JSL Publications.

Jesper Lund er også bl.a. tidl. direktør for SBS TV og tidl. bestyrelsesformand for Talpa Radio (Radio 100FM).

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også