S: Akut hjælp til 100FM
Socialdemokraterne er ikke blinde for, at den kommercielle sektor også skal have en rolle på radiomarkedet.
Medieordfører Morgens Jensen understreger, at det både er vigtigt at DR er stærk, og at der findes en god konkurrence til DR, som Radio 100 FM om nogen har været med til at give.
"Derfor finder jeg det helt rimeligt, at staten dropper kravet om koncessionsbetaling for kommerciel radio i en periode, hvor disse medier har det rigtig svært,” siger Mogens Jensen i en pressemeddelelse.
Der blev for nyligt indgået et længe ventet bredt radiokompromis, der betyder, at 100Fm og NovaFM kan se frem til mere lempelige vilkår, men først når de nuværende koncessionsperioder ophører.
For Radio 100 FM er det først i 2011.
Ifølge MediaWatchs kilder har ejeren John de Mol vendt tommelfingeren nedaf med udsigt til at skulle vente så længe på at komme af med koncessionsafgiften på 22,5 mio.
100FM præsterede et minus på 60 mio. kr. i 2008 - med langt værre udsigter i 2009 på grund af reklamemarkedets nedgang. Selv hvis de Mol kommer af med de 22,5 mio., har radioen problemer med et radionegativt reklamemarked.