100FM er blevet en dominerende faktor
Radio 100FM er den radio, der klager mest over de politiske arbejdsbetingelser, men radioen er samtidig suverænt det stærkeste enkeltstående brand, der endda står styrket i år som følge af udvidet distribution.
Det viser en status på de kommercielle lytterandele (21-50) i første halvår, der samtidig indikerer hvordan den svindende andel af annoncekroner til radio fordeles. Det nationale radiomarked er faldet 30 procent i år ifølge DRRB.
Om den regionale/lokale omsætning også er ramt er uvist, men samarbejdet af større regionale kommercielle radioer, Det Danske Radiobureau, står svækket som national reklameudbyder.
Opgørelsen afslører også, at NovaFM har en lav share set i lyset af sin nationale distribution, og at SBS Radio har langt bedre fornemmelse for programmering og distributionsudvidelse til den 25-årige Voice. NovaFM er dog inde i en udvikling, hvor man i 2. kvartal arbejder sig op mod 19 procent.
Det er forsat svært at drage de helt store konklusioner om markedsudviklingen og styrkeforholdet, fordi man i sammenligningen mellem 2008 og 2009 løber ind i, at en stor aktør skiftede brand i efteråret 2008, nemlig da TV 2 Radio blev til Nova FM.
Shareudvikling mellem udbydere af national reklame
2008 2009
Det Danske Radiobureau 70 70
SBS Radio 13 30
TV 2 Radio 17 0
Kilde: Gallup Radiometer, Mediaedge:cia.