100FM vil betale FM-omlægning

Radio100FM's moderselskab vil gerne selv betale godt 10 mio. for en 'lille' replanlægning af FM, lyder tilbuddet til politikerne op til dagens politiske forhandlinger.
Per Fanefjord Laursen

Radio 100FM's hollandske ejer, Talpa Radio International, er klar til at investere et betydeligt beløb i en mindre replanlægning af FM-frekvenserne for at øge Radio 100FM's dækningsgrad i Danmark.

Dækningsgraden er det helt centrale spørgsmål for Talpa og 100FM, når politikerne i dag mødes til de første forhandlinger om radiomediet. Talpa taber penge på radiodrift i Danmark, hvor 100FM i dag kun har en dækning på 38 procent på landsplan.

Det er for lidt til at få ordentlig økonomi i reklamemarkedet skriver selskabet i nyt fælles papir, som Talpa Radio og brancheorganisationen 'Radioerne' har udarbejdet og som er tilgået ministeriet og medieordførerne. I praksis dækker Radio100FM dog betydelig mere, fordi man har sendesamarbejde med mange lokale sendere, der supplerer de to sendere i koncessionen.

100FM's dækning op på 70 pct.
Talpa Radio beder som minimum om en 'mini-mini'-replanlægning, som ikke går ud over andre kanalers dækningsområde, og som Talpa Radio om nødvendigt selv finansierer. Priser på 10-20 mio. nævnes.  Mini-replanlægning vil sige, at de FM-frekvenser, der er i brug, friholdes af omlægningen og ikke kan miste rækkevidde.

Det er teknisk muligt, og Talpa har selv været i dialog med eksperter i Broadcast Partners i Holland om dette. De oplyser, at det er muligt at bringe Radio 100FM's dækningsområde op på ca. 70 procent ad den vej.

Derudover ønsker Radio 100FM en lempelse af den tyngende koncessionsafgift. Man fornemmer, der er politisk vilje til at lempe den – eventuelt via overgang til en form for skønhedskonkurrence med begrænsede krav ved næste udbud.

På Radioerne og Radio 100FM's ønskeliste står ellers, at auktionsvilkårene skal ændres, så der findes en samlet, langsigtet løsning for FM4, FM5 og FM6, hvor de tre kanaler bliver anvendt til kommerciel radio og får parallelle 10 årige udbudsperioder.

Og DR's magtposition skal indskrænkes, hedder det.

Radio 100FM har i flere omgange truet politikerne med at forlade landet straks, hvis der ikke indgås et kompromis på radio, som sikrer sundere driftbetingelser. Uden meget held. Man truer fortsat, men strategien har tydeligvis ændret sig til fokus på dialog med politikerne, for at udnytte at der skal træffes radiobeslutninger på grund af FM4.

Radiomarkedets anden nationale kommercielle aktør SBS Radio er ikke med i udspillet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også