Hvor der for et år siden var 231.000 lyttere til 'Orientering' hver uge, er tallet nu 295.000. Det viser lyttertal fra Gallup for årets første 18 uger.
I gennemsnit hører hver lytter 44 minutter per program, og i alt har over 20 procent - eller 937.000 danskere - hørt ’Orientering’ mindst én gang hidtil i 2009.
Ifølge medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning er det forholdsvis usædvanligt, at radioprogrammer får flere lyttere i de sene eftermiddagstimer og tidlige aftantimer, hvor 'Orientering' sender.
"Normalt er radiomediets såkaldte "primetime" om morgenen og om eftermiddagen, når danskerne hjem fra arbejde. Derimod har radioen traditionelt vanskeligt ved at tiltrække sig meget af danskernes sparsomme opmærksomhed i "ulvetimen". Men på P1 sker der det særlige, at vi ser yderligere en primetime, når ’Orientering’ starter. Her stiger lyttertallet igen, så mange danskere har skabt sig en tradition med at tænde for ’Orientering’, når de er vendt hjem fra arbejde," siger medieforskeren i en pressemeddelelse.
- MediaWatch