Digital radio bider sig fast

En fjerdedel af den voksne befolkning benytter et digitalt radiotilbud i løbet af én uge, hvad enten de tuner ind på nye hits, gamle hits eller nonstop dansktop.
Per Fanefjord Laursen

1.132.000 lyttere - eller 24,4 procent af befolkningen (12+) - benytter en ren digital radio i løbet af én uge, enten på DAB eller online. Man kan også tolke tallet således, at næsten alle, der har en DAB radio stående, benytter den mindst en gang om ugen.

Gallups hitlister med radioshares og nettodækning afslører hver uge, at digitale brands som DR Hit og P4 Danmark så småt kan blande sig på FM-radioernes top-ti liste. De placerer sig under P2, der vipper på en ugentlig dækning på 350.000-400.000.

I den aktuelle kritik af DR's dækning af dansktopmusikken er det værd at bemærke, at 133.000 lyttere, eller ca. 3 procent af den voksne befolkning, finder DR's rene dansktop-kanal hver uge. Næppe et helt tilfældigt tal. Ifølge TV 2 udgør dansktopmusikken 4-5 procent af det samlede musiksalg.

P5000 peakede med 116.000 lyttere én uge i januar, men har nu fundet et andet og lavere niveu som ung nichekanal. 

Digital radio - ugentlig nettodækning
DR Hit   221.000
P4 Danmark  153.000
DR Boogieradio  136.000
DR Dansktop  133.000
DR Klassisk  90.000
DR Rock  83.000
DR Nyheder  75.000
DR P5000  69.000
DR pop DK  60.000
DR Jazz  45.000

Lyttertal svinger uge for uge, når man måler under 100.000 lyttere. Derfor er her regnet med gennemsnitlig ugentlig dækning i 2009 (uge 1-16).
Desuden er DR Oline udeladt, fordi målgruppe ikke måles, og DR Politik, som ikke altid sender, er ikke med.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også