Kritik af DR's P5000-strategi

DR's DAB-kanal P5000 sigter efter at konkurrere med Voice og 100FM. Det får de kommercielle aktører op af stolene.
Per Fanefjord Laursen

Lanceringen af det DR's nyeste DAB-kanal 'P5000' kom til efter DR igennem et større analysearbejde kunne konstaterer, at mens gymnasieelever hører P3, så er det de kommercielle radiokanaler, som tiltalerstuderende fra handelshøjskoler og de tekniske skoler.

"Vi kunne godt have valgt at lave en ’P3 street kanal’, men så ville vi kannibalisere os selv. Derfor satser vi på at tage lyttere fra Voice og 100 FM med P5000,” sagde redaktør for DR Medier, Børn og Unge, Bo Kousgaard, til MediaWatch for nylig.

Normalt undgår DR helt enhver markedsaggressivitet, når man udtaler sig, ikke mindst fordi det harmonerer skidt  med public service-tanken og de mediepolitiske ønsker fra EU. Det er da også en linje, som de kommercielle kolleger hos Radio 100 FM tager afstand fra.

DR burde satse nyt
"Vi mener ikke, at det bør være en public service stations målsætning at søsætte stationer, der har som erklæret mål at udkonkurrere konkurrenterne," siger kommerciel direktør for 100FM Karsten Lange, der understreger, at det er princippet i DR’s ageren, der bekymrer ham, ikke en trussel om lyttertab.

"Jeg har svært ved at se, at licensbetalerne er tjent med, at DR laver nye produkter, der lægger sig meget tæt op af tilbud, som de i forvejen kan få fra de private aktører. Der er større potentiale i, at DR udvikler radiotilbud, der tilbyder noget nyt," siger Karsten Lange.

Ikke public service
SBS Radio er på linje med sine kommercielle rivaler hos 100FM:

Direktør Frederik Meyer siger:

”Vi er forundrede over, at DR har til formål at bekæmpe specifikke kommercielle formater og stationer. Vi har altid budt konkurrence velkommen, men det ændrer ikke ved, at DR er og bliver en statsfinansieret radioudbyder, som bør fokusere på sine public service forpligtelser. Det lyder ikke til at være tilfældet her.”

Fremmer næppe DAB
Udover den klassiske problematik om at privat radio er ked af, at blive sat under pres for licensmidlerne, rummer sagen en mere aktuel mediepolitisk vinkel:
DRs opgave med at drive DAB udviklingen i landet.

Hvis målet er at øge salget af DAB-radioer, giver det formentlig mere mening at tilbyde kanaler, der ikke kan fås andre steder, påpeger 100FM Karsten Lange.

Dertil kan tilføjes, at DRs P5000 næppe fremmer, at flere kommercielle radioer ønsker at træde ind i og konkurrere i det rene digitale univers - DAB og online.

P5000 virker
Indtil videre har P5000 med værterne Anders Stjernholm, Anders Bonde og Mascha Vang, der har en fortid hos Voice, virket efter planen. I uge 2 toppede stationen med 116.000 lyttere - kun 40.000 færre lyttere end DR's Boogie Radio i samme uge. P5000 var trods alt en halv million mindre end The Voice, der via sin FM distribution nåede 689.000 lyttere.

DR’s brugerundersøgelse viser til gengæld, at P5000, med payoff'en ’Radio i Røvhøjde’, bliver lyttet af de rigtige. Det vil sige de unge fra det blå segment, som DR også ønsker at nå.

"Vi har lavet brugerundersøgelser, og vi kan se, at P5000 rammer direkte ind i det segment, vi gerne vil nå. Den viser endda, at der er potentiale for at få den ud til et meget større publikum, hvis ikke den kun lå på DAB-signalet," siger Bo Kousgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også