Lyttere til både Voice, Soft og P1

Lyttere søger og finder den mangfoldighed, som det haltende danske radiomarked trods alt byder på.
Per Fanefjord Laursen

Uge 2 rummer ingen forandringer for radiomarkedet, men ugens elektroniske Gallup-data viser, hvor mange lyttere radiostationer rent faktisk var i kontakt med. Det bekræftes, at der er ganske mange brugere til mange forskellige slags radio.

Mangfoldigheden er til stede, og den bliver værdsat. Til eksempel er der stort set samme størrelse publikum over én uge til vidt forskellige tilbud, som P1, Voice og bløde hits på Radio Soft.

Det fremgår også, som tidligere omtalt på MediaWatch, at de to store kommercielle aktører trods alt er i berøring med et ganske stort antal mennesker; i udvalgte uger er NovaFM og Radio100 endda oppe i 1,3-1,4 mio.

P4 er nærmest hver mandseje med et forbløffende greb om befolkningen. Med tre millioner brugere rækker den ud over den formodede kernemålgruppe, de modne lyttere.

I 2009 fortsætter DRs rene digitale tilbud også med at markere sig. Det svinger lidt hvilke, men i uge 2 er det DR Hit og Boogie Radio.
 
IUM undrer sig
På den rent kommercielle scene benytter Initiative Universal Media årsskiftet til at undre sig over SBS Radios strategi for sine tre radiobrands.

Man noterer, at SBS' rockradio, Radio City, er faldet kraftigt tilbage i kommerciel share. Ikke overraskede, da radioen kun har én sender tilbage i København. De øvrige sendere, som tildelte Radio City pæne lyttertal, overtog Nova FM i efteråret for at supplere sin distribution, men den manøvre har ikke haft en positiv indflydelse på Nova´s shareudvikling.

"Faktisk har Nova FM´s kommercielle share været svagt faldende siden uge 44. Omvendt har konkurrenten, Det Danske Radiobureau - herunder Radio 100FM - haft en svag stigning i samlet kommerciel share stort set, siden Nova overtog TV2´s frekvenssæt," konstaterer Simon Trajcevski, IUM. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også