Kommerciel radio er vitaminløse medier

Radio 100FM og Nova FM fremstår mere og mere som marginale og vitaminløse medier, afslører nyeste lyttertal
Per Fanefjord Laursen

Radio100 og Nova FM leverer begge en nettodækning på et nydeligt niveau, der nærmer sig 1,4 mio. om ugen, viser nyeste Radiometer tal fra Gallup i uge 46. Dækningen er vokset for begge med den nye elektroniske analysemetode fra første januar.

Problemet er, at deres share ikke følger op og vokser med dækningen.

Lytningen til Nova FM udgør fortsat kun godt fire procent, mens Radio100FM i sidste uge landede nede på fem procent. Den har vippet på fem-syv procent i år.

Til sammenligning har P3 et ugentligt lyttertal på knap 2.4 mio., men en markedsandel, der er langt større på omkring 20 procent.

P1 har en noget anden profil med en relativ lav dækning på godt 800.000, men en højere share end de kommercielle i den aktuelle uge. Profilen er karakteristisk for smallere indholdsstærke radioer, der bruges af færre, der til gengæld er klinet til højttaleren.

Tallene afslører Nova og Radio100FM's største problem: Deres rolle som mere marginale radiostationer, der ikke med sit indhold kan fastholde lyttere til fladen. De er radioer, som mange blot prøvesmager, når noget på DR's radiotilbud ikke falder i deres smag - eller kanaler man lige zapper forbi i bilen.
 
"Den konklusion køber jeg ikke. Vi har høj dækning og lavere share, fordi flere af vore sendere er svage, og derfor kan lytterne ikke atlid regne med at finde os, selv om de gerne vil," forklarer direktør Jim Receveuer, Radio 100FM.

PPM udstiller straks Radio 100FM tab
Hvis der som ventet sker dramatiske ændringer for Radio 100FM i næste uge, vil markedet kende konsekvenserne med det samme. Det er umulig tat bedømme, om Radio100 lukker helt, men i hvert sandsynligt, at man mister sendetilladelsen til de to sendere, der er i FM6 koncessionen. Overgår radioen til sine lokale sendere, vil annoncemarkedet hurtig se forskellen.

De nye Portable People Meters måler dagen efter, hvor meget radioen vil tabe. Selv om lytterne ikke ved, hvad de lytter til, så ved PPM-enheden det, og det er interessant, når der skiftes frekvenser og flader.

Der er ikke officielle tal på, hvor meget af Radio 100 FM's dækning på knap 1,4 mio. stammer fra frekvensen 100FM, men det er givetvis vel over 50 procent. Radiostationen plan B er at trække på et par habile lokale sendere i HT-området. Man har altså måske 800.000 lyttere ude og svømme. Anvender man 95,0, er der hjælp at hente, for den fødes med næsten en ½ mio. lyttere, der i dag hører Radio Soft på den.

Det vil være åbenlyst for annoncørerne fra dag ét, i hvor høj grad og hvor hurtigt, Radio100FM delvis kan kompensere for tabet af 100FM-frekvensen.

 Kilde: Gallup, Radionyt.com

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også