Kommerciel radio henter kun 35-share i kernemålgruppe

DR holder uge for uge radiomarkedet i et jerngreb - også den yngre del af lytterne, der dog anvender privat radio mere end den generelle befolkning.
Per Fanefjord Laursen

Radiomarkedet ser noget anderledes ud, når man trækker de ældre lyttere ud af beregningen af markedsandele.

Det er helt efter bogen, at P4 og P3 er de dominerende brands, og at P3 klart overtager rollen fra P4 som landets førende radiostation, når man måler blandt de 12-50 årige.

Seneste uges fordeling af lytningen bør give rynkede pander hos Nova FM, der står bemærkelsesværdigt svagt blandt dem under 50 år, set i forhold til nærmeste konkurrent Radio100 FM, der har lavere penetration.

Endelig bekræfter data i uge 44, at DR's smallere tilbud ikke har samme greb om den yngste halvdel af befolkningen. Særligt den fuldt landsdækkende P2 Musik, hvis sendetilladelse udløber til marts, er en meget marginal aktør. Den bløde nonstop popradio Radio Soft, der kun findes i Storkøbenhavn på FM, er mere tiltrækkende at bruge tid på, hvis man er under 50 år.

Trods mindre opbakning fra de yngre til smal public service radio, er DR's position i denne målgruppe også styrket i de senere år.  For 3-4 år siden nærmede niveauerne sig 50-50, men i sidste uge var 64,4 procent af lytningen på DR, mens 35,6 procent foregik på kommercielle kanaler.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også