Radio Trend: Public service rykker frem
P4 med sine regionale flader er landets klart mest aflyttede kanal. Den plads blev genetableret i uge 36.
Mere overraskende er det, at P1 og P2 skyder op af listen og sender Radio100 FM ned.
Radio100 FM påpeger overfor Mediawatch, at man aldrig vil kunne levere en høj share målt i 12+.
"Radio 100FM laver ikke radio til målgruppen 12 +. Vi lever af at sælge reklamer, og derfor er vores produkt rettet mod den kommercielt attraktive målgruppe, som hedder 19 til 50. Det er kun naturligt, at DR er stærke i målgruppen 12 +, fordi de har så mange ældre lyttere. Vi kommer aldrig til at slå DR i målgruppen 12 +, og som kommerciel radiostation er vi heller ikke interesseret i dette. Men tallene svinger jo, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi er på vej endnu længere op, blandt andet fordi vi har lige har fået nye frekvenser, som er ved at blive taget i brug i denne uge, og som gør, at vores dækning stiger til 70 %," siger Karsten Lange, Kommerciel direktør.
Den sidste uge som TV 2 Radio gav en vigende share, her målt i 12+, men afløseren Nova FM fødes med ganske god lytteropbakning, både på share og dækning.
Radioshares i uge 36, 12+
1 (1) DR P4: 40.1 (38.5)
2 (2) DR P3: 21.2 (22.1)
3 (3) TV 2 Radio: 5.5 (6.1) *)
4 (4) DR P1: 5.3 (5.2)
5 (6) DR P2: 4.5 (4.4
6 (5) Radio 100FM: 4.4 (4.5)
7 (7) The Voice: 2.3 (2.2)
8 (8) Radio Soft: 1.1 (1.1)
9 (10) P4 Danmark: 1.1 (1.0 )
10 (9) Radio City: 0.7 (1.0)
Kilde; Gallup, Radionyt.com
*) Næste onsdag hedder den Nova FM og er i famlie med The Voice og Radio City.