Kvindenetværk uddeler 'næse' og hæder til medier

Medier med få eller ingen kvindelige ledere skal skynde sig, hvis de vil undgå at blive hængt ud, når K2 til oktober uddeler årets 'næse'.
Tine Brødegaard Hansen

Medier med få eller ingen kvindelige ledere skal skynde sig, hvis de vil undgå at blive hængt ud, når K2 til oktober uddeler årets 'næse'.

Til gengæld hædrer kvindenetværket også det medie eller medievirksomhed, som arbejder aktivt for at styrke mangfoldigheden på ledelsesplan og fastholder sine kvindelige chefer.

Foreningen får formentlig et langt liv, idet K2 først nedlægger sig selv, når 40 pct. af ledelserne i mediebranchen består af kvinder.

En undersøgelse fra maj i år lavet i et samarbejde mellem K2 og Dansk Journalistforbund af 42 danske nyhedsmedier viste, at kun hver femte nyhedsmedie i Danmark har en kvinde i chefredaktørstolen. Tallet er endnu lavere, når det gælder administrerende direktører. Ti medier havde slet ingen kvinder i de tre øverste ledelseslag.

Det er medlemmer af netværket, der indsender forslag til nomineringerne, som vil have tre nominerede i hver kategori.

Kvindenetværket K2 fik tidligere på sommeren konkurrence fra mandenetværket for medieansatte, K1.

Initivtageren til netværket er journalist Jakob Marschner, som har fået følgeskab af redaktør for 180grader.dk, Ole Birk Olesen. Sidstnævnte anfægter ikke, at der er flest mænd på chefposterne, men mener at det skyldes kvindernes manglende lyst til at gå efter topposterne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også