JP/Politiken klar med første audioambitioner

I dag lanceres Jyllands-Postens radiostation 'JP Radio' på FM og online. Projektet er første skridt i ambitionen om en digitaliseret audioplatform.

Per Fanefjord Laursen

I dag lanceres Jyllands-Postens radiostation 'JP Radio' på FM og online. Projektet er første skridt i ambitionen om en digitaliseret audioplatform.

Går man ind på jp.dk, kan der med et klik i højre hjørne lyttes til nonstop erhvervsnyt fra den nye radiostation.

"Vort fokus er fremtidige muligheder. Online radio har allerede i dag et forbrug, for hver tredje person lytter til radio på nettet," siger Jens Nicolaisen, direktør for elektroniske medier, JP/Politiken.

"Lanceringen af JP Radio skal ses i sammenhæng med ønsket om at være et moderne mediehus med væsentlig tilstedeværelse på alle de store medieplatforme tekst, billede og lyd."

JP Radio er ren "talkradio" med erhverv - erhvervslivets P1, forklarer Jens Nicolaisen.

"Vi vil være bedst på nyheder om erhverv, børser, politik, samfund og det internationale stof i prioriteret rækkefølge, og som er relevant for den erhvervsaktive dansker, og dem der vil vide mere."

Radioens vigtigste dør til brugerne er en fornuftig FM-dækning på flere sendere i Storkøbenhavn og Nordsjælland. Men 'JP Radio brandet' signalerer noget mere. Det har potentiale til at folde sig ud som en større audioplatform for Jyllands-Posten med mere i talkradio genren - men ikke musik.

"Koda og Gramex afgifter er for dyre. Musik er ikke vejen frem."

JPs radioprojekt, der løbende evalueres, skal balancere økonomisk allerede fra start med lave omkostninger og indtægter fra fem-ti sponsorater, der udbydes af avisens salgsafdeling til ¼ og ½ mio årligt.

Radioen ledes af Dan Bjerring og har kontor på Christiansborg. Han og de øvrige journalister har mange års erfaring fra radioerne '24/7' og Danmarks Erhvervsradio..

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også