Radio Trend: Pres på P2

Vigende nettodækning til P2 er et skidt signal fra DR Radio til mediepolitikerne.
MediaWatch
Vigende nettodækning til P2 er et skidt signal fra DR Radio til mediepolitikerne.

For tredje uge i træk ligger P2 lavt. Kun 2.5 pct. af alle danskernes radiolytning sker på P2. På 3. uge i træk holder P2 en dækning på 326.000 ugentlige lyttere, viser nyeste tal. Det er dårligere, end hvad der har været normalt i 2008 der har ligget pænt over 400.000.

De vigende tal til P2 er et skidt signal for DR radio til mediepolitikerne. DR har så småt accepteret, at der kommer en replanlægningen, og nu retter ledelsen blikket mod en anden udfordring: P2 koncessionen, der udløber til foråret.

Målt i 12-50 år har P2 en share på blot 0,5.

"Det er ingen hemmelighed, at P2 aflyttes primært af en aldersgruppe på over 50 år. Vi har netop ændret lidt på P2-fladen, og vi håber at få lov til at beholde kanalen. Den nye koncession kunne med fordel være mere fleksibel i koncessionsbetingelserne, så programfladerne er til at planlægge med, også set i sammenhæng med hvad der hører hjemme på nettet," siger mediedirektør Lars Grarup.

Han kan til gengæld glæde sig over, at det går bedre for P1, der i uge 25 nåede 899.000 ugentlige lyttere, hvilket er det højeste indtil nu i 2008.

Hos TV 2 Radio er der bevægelse i dækningen, der sniger sig op mod 1.4 mio. lyttere, og radioen lægger så småt afstand til Rradio100FM, mens de to, målt på share, er mere eller mindre jævnbyrdige med en 5,5-5,6 procent (12+) Til gengæld står Radio Soft svagere i forhold til årsniveauet, og Radio City rør ikke på sig, efter fire måneder med ren rock i højttalerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også