DR uden konkurrenter på DAB-radio

Konkurrencen skal øges, hvis DAB radioen skal ramme bredt blandt de danske radiolyttere, siger DR's mediedirektør.
MediaWatch

Sidste år sendte DR 16.478 DAB-radio-timer færre end året før. Men mediedirektør Lars Grarup mener, tallet kan hives op igen.

"Det er vores intention, at tallet skal vendes igen. Jeg mener, at DAB er fremtidens radio, så derfor kommer vi også til at satse mere der," siger han til Business.dk.

DR har siden 2003 sendt stadig flere timers DAB-radio hvert år, men det blev sidste år brudt med 95.268 sendetimer imod 11.746 timer året før.

Forklaringen på de færre timer er sidste års sparerunder, hvor DR lukkede tre DAB-kanaler, fortæller Grarup.

Hvis fremtidsvisionen omkring DAB-radioen skal holde, mener han, at flere kommercielle stationer skal hoppe med på DAB-vognen.

"Hvis man skal løfte en ny platform, kræver det, at den bliver attraktiv for den almindelig dansker, og det gøres bedre, hvis vi er flere om udviklingen," mener Lars Grarup.

Siden TV 2 blev konkurrent til DR på TV-området, er udviklingen inden for TV gået frem, påpeger han.

"De danske udsendelser, der i dag bliver produceret i Danmark, ligger jo i verdensklasse," mener Grarup.

DR planlægger at lave rigtige radiokanaler på DAB. Det skal gøres ved hjælp af værter.

"Vi skal have personlighed på DAB-radiokanalerne, men så snart du gør det, bliver det meget dyrere at producere," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også