DF: FM-replanlægning står ved magt

Det er trist, at TV 2 Radio lukker, men en replanlægningen af FM-båndet står ved magt.
Tine Brødegaard Hansen

Det er trist, at TV 2 Radio lukker, men en replanlægningen af FM-båndet står ved magt.

"Bare ærgerligt" kunne man fristes til at opsummere medieordfører for Dansk Folkeparti Karin Nødgaards holdning til replanlægningen af FM-båndet ovenpå salget af TV 2 Radio.

"Vi har en aftale fra medieforliget om replanlægning af FM-båndet, den holder vi fast i, selvfølgelig skal det ses i lyset af hvad der er sket med TV 2 Radio, men når replanlægningen er med i medieforliget, skal den gennemføres som udgangspunkt."  ´

Hun understreger at det er en diskussion forligsparterne bør føre internt og ikke i medierne, desuden er nyheden om TV 2 Radios lukning ikke overraskende.

"Det komme ikke som et kæmpechok, vi har længe hørt at radioen ikke har haft de lyttere man gerne ville have, men det er trist at det ikke kunne lykkes."

At selv ikke TV 2 formår at drive en radio på kommercielle vilkår, ryster ikke Karin Nødgaard, der påpeger at medieverdenen er "uforudsigelig".

Socialdemokraterne har meldt ud til Berlingske Tidende, at den dyre replanlægning bør droppes, når der ikke er økonomi i at drive radiostationerne, de udmeldinger bør S holde for sig selv, mener hun.

"Har man indskrevet noget i et medieforlig skal man da overholde det, skal beslutningen ændres må man drøfte det i ordførerkredsen internt."

Karin Nødgaard holder også tæt, når det gælder diskussionen om ændret opkrævningsmodel for licensen, men siger:

"Det er sundt at se på om systemet er skruet sammen optimalt, vi ved der er et sortseerproblem, men det spørgsmål kan ikke isoleres, det hænger også sammen med replanlægningen. Det hele skal gå op i en højere enhed, hvad der også er løsningsmodeller for, men dem kan jeg ikke løfte sløret for. Det synes jeg vi skal vente med i stedet for at alle partierne kommer med forskellige udspil."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også