Media director: TV 2 Salg har fejlet

TV 2 Salg har ikke magtet at sælge annoncer til flere platforme. Nu vil fokus være på digitalisering, indhold og markedsadgang.
Tine Brødegaard Hansen

TV 2 Salg har ikke magtet at sælge annoncer til flere platforme. Nu vil fokus være på digitalisering, indhold og markedsadgang.

I det hele taget har TV 2-folkene været lidt for selvfede, vurderer Gorm Wesing Flyvholm, media director i Deloitte, der hilser det velkomment at TV 2 igen skal være tv-station og ikke en medievirksomhed, når nu det ikke lykkes at tjene penge på radioen.

Ifølge professor Frands Mortensen kommer TV 2's erkendelse af det alt for sent, han opfordrer til at kræfterne lægges i hovedkanalen.

Gorm Wesing Flyvholm mener ikke at TV 2's digitale ambitioner er blevet mindre, trods sparekravene.

"Jeg tror man vil fastholde arbejdet med at bringe TV 2 ind i den digitale tidsalder, men at det skal forgå på nettet. Derfor tror jeg også at der fortsat skal investeres i tv-kanalen og dens tilhørende netsider, således at TV 2 på samme måde som DR får en unik forretningsmodel på nettet, blot med den forskel, at TV 2 har lov til at tjene penge på det."

Han har ros til overs for at TV 2 skiller sig af med radioen.

"Et opgør med de "tomme" platforme der i realiteten ikke skaber værdi er sådan set ok. TV 2 har ikke magtet at brede sig ud på flere platforme. Hverken ledelsesmæssigt, indholdsmæssigt eller kommercielt. Derfor virker det begavet at skille sig af med det der ikke skaber værdi og fokusere på der hvor man kan tjene penge."

Kravene til at tjene penge skal også ses i lyset af, at TV 2 og dets hovedbrand skal sælges, værdien og salgsprisen beregnes ud fra stationens evne til at tjene penge, styre omkostningerne og hele tiden skabe unikt indhold fremhæver Gorm Wesing Flyvholm og tilføjer, at det på alle områder har knebet med det i lang tid.

"Jeg tror TV 2 i fremtiden vil koncentrere sig om 1. Digitalisering af medier 2. Kampen om unikt indhold 3. Kampen om markedsadgang. Men lad os se, det kan være der er andre overraskelser på vej. Rent kommercielt er det under alle omstændigheder et faktum at TV 2 Reklame ikke har kunnet magte opgaven med at sælge til flere platforme. Jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at der ikke har været større fokus på det i medierne. Har man sovet i timen, og er man blevet for selvfed? Ja, måske."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også