Hvem vil spytte penge i TV 2 Radio

Ifølge MediaWatchs nyeste oplysninger bliver TV 2 Radio lukket om én måned, hvis der ikke kommer en køber eller en investor.
MediaWatch

Ifølge MediaWatchs nyeste oplysninger bliver TV 2 Radio lukket om én måned, hvis der ikke kommer en køber eller en investor.

Den seneste uges spredte signaler tyder på, at TV 2-ledelsen er i syv sind om, hvad de skal stille om med TV2 Radio.

TV 2 Radio og TV 2-ledelsen har ifølge MediaWatchs oplysninger i de senere dage arbejdet på at få sat navne på de fyringer - bl.a. journalister - der skal lette radioens og TV 2's økonomi.

Det er radioen, der må bære den tungeste byrde, når det gælder neddroslingen af ansatte.
Bestyrelsesformand i TV 2, Lars Liebst, meddelte for et par dage, at der skal ligge en endelig indstilling til bestyrelsen om fremtiden for TV 2 Radio i slutningen af april.

Hele TV 2 skal spare mellem 150 og 200 mio. kr. i 2008.

Radioen koster ca. 90 mio. kr. at drive årligt, når man trækker koncessionsafgiften fra, der er afskrevet i 2007-regnskabet. Radioen omsætter formentlig for 30 mio., hvilket er bedre end fortjent målt på kommercielle share.

Ifølge MediaWatchs kilder omkring radioen er situationen nu skærpet således, at TV 2 Radio bliver lukket om én måned, hvis der ikke kommer en køber eller en investor.

Der er intet, der forhindrer, at TV 2 sælger radioen videre, hvis man blot orienterer Radio og tv-nævnet inden.

TV 2 kunne også helt lukke radioen, men betale sin koncessionsafgift perioden ud. Det er svært at se, hvad staten skal stille op som modtræk.

Det er også svært at få øje på en køber, der vil overtage hele forpligtelsen - inklusive koncessionsafgiften.

MediaWatchs kilder med radio- og mediebusiness indsigt siger, at der sikkert sagtens kan findes en partner. Det kan give god mening at få en partner med på projektet, men det bliver næppe en partner, der ikke vil insistere på at få fuld kontrol med drift og programudvikling.

Nøglen til fremtiden for radioen ligger dermed i hovedet på Merete Eldrup, der som bekendt netop er kommet til huset, og vel er uden et dybt emotionelt engagement. Tror hun på TV2's evner og på markedsvækst?

Både hendes følelser og den strategi, hun ønsker, spiller ind: Betyder et prestigetab noget for hende ved en lukning, eller ved at overdrage kontrollen til en partner - eller vil hun hellere af med et problembarn, som hun ikke har sat i verden.

Kan hun ikke se lyset, og har hun ingen følelser for radiomediet, så kapper hun ledningen om en lille måned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også