Ulovligt at dække kommercielle begivenheder gratis

Medier får retssager på halsen, hvis de anvender brugerskabt indhold fra kommercielle begivenheder
Thomas Bech Hansen

Medier får retssager på halsen, hvis de anvender brugerskabt indhold fra kommercielle begivenheder uden tilladelse.

Det fastslår chefjurist ovenpå MediaWatchs omtale af Bold.dks overvejelser af brugerskabt indhold.

"Hvis en begivenhed har økonomisk værdi, eksempelvis i form af sponsor- og entreindtægter, må man som regel ikke bringe live dækning fra den uden at have tilladelse til det", siger chefjurist i dansk journalistforbund Anne Louise Schelin til MediaWatch.

Det er derimod i orden at bringe billeder til redaktionelle formål fra en begivenhed efter denne er slut, ligesom det i de fleste tilfælde er lovligt for privatpersoner at uploade klip de selv har lavet fra begivenheden- hvis de vel at mærke gør det til en ikke-kommerciel platform.

"Hvis man som kommercielt medie ønsker at bringe levende billeder fra en begivenhed, der finder sted mod betaling af entre, skal man forvente, at det kræver tilladelse enten fra dem, der har betalt for opsætning af den begivenhed, man ønsker at vise billeder fra eller et andet medie, der måtte have betalt for retten til direkte udsendelse. Det gælder også, hvis brugerne af mediet selv uploader klippene", siger Anne Louise Schelin.

Hun tilføjer:

"Det afgørende for lovligheden er, om dækningen holder sig inden for rammerne af den nyhedsformidling, som af samfundshensyn skal kunne finde sted og at dækningen ikke har et sådant omfang, at den undergraver arrangørernes eller de medvirkendes økonomiske investeringer".

I sidste uge skrev MediaWatch, at bold.dk planlægger en øget satsning på 1. og 2. division, herunder brugeruploadede klip fra kampene. Det afviste bold.dk senere. I den forbindelse sagde direktøren, Denis Larsen:

"Vi på bold.dk respekterer selvfølgelig 100 procent de rettigheder, der er på 1. og 2. division. Det har aldrig været vores mening at forsøge at omgå dem, men spiller du f.eks. i en serie 5-klub, og har du lyst til at dele dine fotos og video med offentligheden, så mener vi ikke, at dette vil være et brud på ophavsrettighederne. Faktisk vil mange lavere rangerende klubber have en fordel af at sikre medieomtale til deres sponsorer. Hvor grænsen går for hvad der er i klubbernes interesse og hvad der ikke er det, ved jeg ikke, men der er ingen tvivl om, at bold.dk til enhver tid ønsker at respektere klubbernes rettigheder".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også