DAB i modvind

Det engelske marked for DAB fremhæves ofte som en kæmpe succes. Men også der er markedsudviklingen problematisk. Til gengæld er der inspiration at hente.
Per Fanefjord Laursen
Det engelske marked for DAB fremhæves ofte som en kæmpe succes. Men også der er markedsudviklingen problematisk. Til gengæld er der inspiration at hente.

I 2006 blev der solgt ganske mange DAB-radioer i de danske butikker - hele 200.000. I 2007 gik det knap så godt. Iflg. Branchen ForbrugerElektronik (BFE) faldt salget i 2007 til under det halve - 75.000 apparater.

Men nu er det danske DAB fremdrift nedbremset af flere årsager, og ny stimulans synes ikke forestående. Der kommer ikke flere nye radiokanaler på platformen i nær fremtid. DR skifter ud i udbuddet, men mængden vokser ikke. Auktionen af sendeplads i mux2 til kommercielle aktører er udsat på ubestemt tid. De kommercielle har også andet at tænke på. Samtidig er en stærk DAB forkæmper, Leif Lønsmann, væk fra DR-radio, og organisationen DAB Danmark har mistet sin leder, Christian Kjeldsen.

I Storbritannien er DAB løbet ind problemer efter et par jubelår. En række brands er forsvundet fra platformen, eller er aldrig blevet søsat, trods planer, skriver Guardian.co.uk
Capital Disney, One Word og Core er lukket. Muligvis fulgt af Planet Rock og The Jazz. Der bliver ikke noget af planer om en Virgin Radio Viva eller Sky Radio News.

Bedre går det for public service radioerne, der ikke skal tjene penge. Blandt de mest succesrige DAB brands er taleradioen BBC7 Digital, der har 853.000 ugentlige lyttere. Niche-kanaler med humor, drama, videnskab og for børn trækker også.

De licensfinansierede DAB kanaler har haft ro og tid til at finde sit publikum, stort eller småt. Det kan de kommercielle ikke, heller ikke på det store britiske radiomarked.

Der er dog undtagelser. Danceradioen Kiss100 er stort set landsdækkende og vinder publikum i de markeder, hvor der ikke er en danceradio på FM. Det gælder også rockradio fra f.eks. The Arrow.

Erfaringen er, at lokale DAB-kanaler kan vinde plads i udkantsområder, hvor FM udbudet er begrænset.

FM-udbuddet i London er selvsagt stort og mangfoldigt, men DAB kanaler kan også der tiltrække beskedne publikummer til nicher.

Er det tid til at komme med et udkast til gravskriften for DAB. Ikke helt. Det, DAB har oplevet i England er, hvad alle medieplatforme oplever. En naturlig udvælgelse. Den naturlige proces, hvor publikum vælger og fravælger tilbud. Og markedet tilpasser sig.

Selv hvis DRM - Digital Radio Mondiale - eller andre alternative distributionsformer til DAB vinder frem, er det ikke et dødsstød til DAB. Radiofabrikanter bygger nye appararter, hvor begge teknologoer virker. Det er værd at erindre sig, at på mange mediemarkeder, herunder UK, har man uden problemer lyttet parallelt til både AM og FM i årtier.

De succesrige platforme er ofte dem, som hurtigt får problemer, så de hurtigt kan lære af deres fejl. Spørgsmålet på det engelske marked er, om fiaskoerne er kommet hurtigt nok, således at DAB kan nå at rette ind og lære af sine fejl.

Kommentatorer på Guardian.co.uk peger på, at mediebranchen i England troede, at DAB helt ville overtage FMs plads. I stedet er den blevet en parallel platform i selskab med online, osv.

De kommercielle radioer kastede investeringer ind i DAB i håb om at sikre sig en stærk, mere jævnbyrdig position overfor BBC, der i årevis har siddet solidt på FM lytningen; men dog slet ikke så voldsomt som i Danmark.

Kommerciel radio så store muligheder i, at de kunne udvide med langt flere kanaler på DAB end på FM. Kommerciel radio skulle kunne presse BBC, mente man.

Men FM er ikke hæftet af, og der er ikke udsigt til, at det skal lukkes, hverken i England eller Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også