DR: Én million skal være faste kulturbrugere

DR forsøger at løse et eskalerende problem: Kulturforbrugerne er blevet sværere at tilfredsstille, og kritikken fra brugere og kulturpersonligheder vokser.
Per Fanefjord Laursen

DR forsøger at løse et eskalerende problem: Kulturforbrugerne er blevet sværere at tilfredsstille, og kritikken fra brugere og kulturpersonligheder vokser.

Det ny DR2-program 'Kulturguiden', der går i luften søndag, gør det lettere at navigere sig gennem kulturhavet, skriver DR. Der er lancering kl. 18.00, hvor Stéphanie Surrugue som ny vært byder velkommen til en times tv med versefødder, dansetrin og penselstrøg.

Hver uge får værten besøg i studiet af forfattere, instruktører, skuespillere, billedkunstnere etc. Kort sagt: Folk, der er med til at forme kulturen lige nu.

På P2 kan man endvidere høre søsterprogrammet 'Kulturguiden på P2' hver lørdag. DR synes have erkendt, at dele af kritikken skyldes, at man ikke kan navigere i det moderne medieudbud. Derfor har DR lanceret sitet dr.dk/kulturguiden, hvor man danne sig overblik over alt kulturstof på DRs platforme og andre aktuelle kulturbegivenheder.

Torben Smidt Hansen, Chefredaktør, P2 & Kultur, DR, tror ikke, der er, er forskel på, hvordan man formidler kultur - finkultur - på tv anno 2008, sammenlignet med tidligere tiders kulturprogrammer.


"Der er ikke forskel på gode kulturprogrammer nu og før i tiden. De skal være fascinerende, vidende og nærværende i 2008 og det skulle de også i 1998. Til gengæld er der sket meget med folks forventninger til, hvad DR leverer hvornår."

Han peger på, at filmkendere vil se filmperler, biografgængere vil have overblik og bogelskere har vidt forskellige ønsker om, hvordan man behandler litteraturen. I modsætning til for ti år siden har alle i dag en forventning til at DR levere lige præcis den type kulturstof, de interesserer sig for. Folk forventer at DR sender "deres" programmer på et tidspunkt der passer ind i deres livsrytme, at man formidler i en stil som de kan lide og at det hele er tilgængeligt døgnet rundt på nettet, forklarer Torben Smidt Hansen.

Han håber, programmet tilfredsstiller kritikere, der i læserbreve begræder, at al kultur er sivet ud af DR.

"Kritikken har ofte handlet om en kulturdækning, kritikerne ikke kunne finde. De vidste ikke, at vi producerer flere timers kulturstof om dagen i DR og mere år for år, og det er selvfølgelig os der har et problem, når de ikke har fundet ud af det. Det kommer Kulturguiden til at rette op på og samtidigt er den et godt tilbud til dem der gerne vil have et ugentligt overblik over de væsentligste begivenheder på kulturområdet."

DR2 vil ikke måle Kulturguiden på et isoleret seertal fra uge til uge. Det tager lang tid at etablere en guide i folks bevidsthed. Med en radio, tv og internet udgave er målet det første år at én mio. danskere bruger guiden. DR vil vi samtidigt lave tilfredshedsundersøgelser og inviterer brugerne til at komme med forslag til den videre udvikling Kulturguiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også