DAB skal ind i bilerne

Digital radios største problem skal løses i 2008. Nye biler skal nu leveres med en FM/DAB modtager, lover DAB Danmark.
MediaWatch

Digital radios største problem skal løses i 2008. Nye biler skal nu leveres med en FM/DAB modtager, lover DAB Danmark.


De manglende DAB-radioer i bilerne er en af de største forhindringer for platformens succes i Danmark. Manglen skyldes bl.a., at de bilproducerende lande langt fra alle er lande, hvor man også prioriterer DAB.

Der er nu et DAB-signal til rådighed i 90 procent af landet, men kun få nye biler leveres med DAB-radioer.

"Danskerne lytter meget til radio i bilen. Derfor er DAB i bilerne et af de vigtigste pejlepunkter i 2008", siger formanden for brancheforeningen DAB Danmark Paul Samsøe, underdirektør i DR Distribution.

"Vi vil arbejde med at påvirke den danske autobranche, for når man tænker på det lave prisniveau for DAB-modtagere i relation til det store indholdstilbud på DAB, er det jo helt tosset, at nye biler ikke leveres med en kombineret DAB/FM-radio. Samtidig skal der arbejdes med at realisere udbyggede trafikmeldinger på DAB og lukke de sidste huller i den udendørs mobile dækning. "

DAB Danmark tror på fortsat produktudvikling af indholdet på DAB, skønt auktionen af DAB sendekapacitet til nye aktører er udsat på ubestemt tid.

DAB Danmark lavede en undersøgelse i 2007, hvor bl.a. Dansktop, Country og andre musikgenrer var blandt de højeste ønsker blandt lytterne. DR greb bolden og introducerede en dansktop-kanal i efteråret, og i 2008 vil flere specialkanaler følge efter.

"Det er positivt, at broadcasterne udvikler nichekanaler med det indhold, forbrugerne efterspørger. Radio 100 Soft er et glimrende eksempel på dette og er en af landets 10 største radiokanaler målt på lytning. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se meget mere i den retning. Radioerne kan bruge DAB og nichekanalerne til at blive ægte landsdækkende og løfte deres totale lyttertal", vurderer Paul Samsøe.

Han påpeger, at f.eks. DRs introduktion af DR Dansktop formentlig har solgt mange DAB radioer, og spår, at P4 Danmark er en af de kanaler, der kommer til at vokse markant det kommende år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også