Radio4s FM-lyttertal ligger under målsætning

Samtidig er det under halvdelen af danskerne, der kender til Radio4, hvilket også er lavere end forventningen. 
”Det er herfra, at vi skal øge kendskabet til radioen og udbredelsen af indholdet”, skriver direktør Anne-Marie Dohm i et svar til Journalisten. | Foto: Anita Graversen
”Det er herfra, at vi skal øge kendskabet til radioen og udbredelsen af indholdet”, skriver direktør Anne-Marie Dohm i et svar til Journalisten. | Foto: Anita Graversen

På Radio4 ser man et fald i antallet af FM-lyttere, og det kniber med at få danskere til at kende radioen. Det skriver Journalisten på baggrund af radioens public service redegørelse for 2022 og gennemgang af lyttertal fra analyseselskabet Kantar Gallup. 

Ifølge Journalistens gennemgang af lyttertal fra Kantar Gallup, er antallet af Radio’s lyttere på FM-båndet desuden faldet, da det i i 2023 i gennemsnit har ligget på 242.000 om ugen, hvilket ifølge fagbladet er det laveste lyttertal siden kanalen gik i luften i 2019.

Radio4s kvalitets- og kendskabsmåling for sidste år viser, at der er en kendskabsgrad i befolkningen på 40 pct., mens tallet ifølge bekendtgørelsen, som er lovgrundlaget for radioen, i 2022 skulle ligge på 70 procent, skriver fagbladet.

I et skriftligt svar fremhæver direktør Anne-Marie Dohm, at danskernes kvalitetsvurdering af radiostationen ligger på 77 pct, hvilket er over bekendtgørelsens krav på 75 pct, og at Radio4 i årets fem første måneder har haft en stabil andel af det samlede minutforbrug af radio.

”Det er herfra, at vi skal øge kendskabet til radioen og udbredelsen af indholdet”, skriver direktøren til Journalisten.

Radio4 meldte i maj 2022 en målsætning ud om 350.000 ugentlige lyttere i en redegørelse for, hvordan stationen vil rette op på det faldende antal lyttere. Radio- og tv-nævnet havde bedt om redegørelsen, da nævnet fandt, at lytertallet hos Radio4 var påfaldende lavt.

MediaWatch kunne i januar fortælle, at Radio4 i 2022 i gennemsnit havde omkring 273.000 lyttere ugentligt. Anne-Marie Dohm, fortalte i den forbindelse, at Radio4 reagerede ved fra årsskiftet at sende efter en ny plan, som byder på færre enkeltstående programmer og flere faste formater, som udkommer på samme tidspunkt hver dag. Hun understregede samtidig, at målet om 350.000 lyttere fortsat står ved magt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også