Minister reagerer på Radio4's lyttertal

Jakob Engel Schmidt håber, at Radio4 fremover ”bliver mere relevante for danskerne og dermed forbedrer deres lyttertal.” Stationen halter efter hedengange Radio24Syv, når man sammenligner lyttertal for tilsvarende perioder.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup

Opdateret kl. 18:21 med en kommentar fra adm. direktør og ansv. chefredaktør hos Radio4, Anne-Marie Dohm.

Radio4 halter væsentligt efter det hedengangne Radio24Syvs lyttertal, når man sammenligner de to radiostationers lyttertal i samme måneder af deres levetid.

Det fremgår af et svar fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) til Folketinges Kulturudvalg, som efter ønske fra Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, har bedt ministeren om at oplyse de to radiostationers gennemsnitlige ugentlige lyttertal måned for måned i de første fire år og tre måneder af deres levetid, skriver Journalisten

Tallene viser, at Radio4 i gennemsnit havde 213.000 ugentlige lyttere i januar i år, mens Radio24Syv i tilsvarende periode i sin levetid periode havde 408.000 lyttere om ugen i snit, og siden september sidste år har Radio4 haltet efter Radio24Syvs tilsvarende måneder i sin levetid med mellem 90.000 og 195.000 ugentlige lyttere. 

”Hvad angår min vurdering mener jeg helt grundlæggende, at alle Danmarks public service-virksomheder skal være deres samfundsopgave bevidst og hver især være med til at sikre den danske befolkning et bredt udbud af programmer og tjenester af høj kvalitet. Jeg håber derfor også for Radio4, at de fremover bliver mere relevante for danskerne og dermed forbedrer deres lyttertal, idet jeg henholder mig til Radio- og tv-nævnets udtalelse,” lyder det fra ministeren i svaret til Kulturudvalget.

Radio4-direktør: Giver ikke mening at sammenligne

Anne-Marie Dohm, der er adm. direktør og ansv. chefredaktør hos Radio4, mener ikke, at det giver mening at sammenligne de to radiostationers lyttertal. 

”Det er urimeligt alene at bedømme en moderne radiostation på dens FM-lyttertal. Svaret (fra kulturministeren til Kulturudvalget, red.) tager slet ikke højde for den udvikling, der har været i radiomarkedet. FM-lytningen er faldet markant, siden Radio24Syv levede,” siger Anne-Marie Dohm til MediaWatch. 

”Når man bliver citeret så ofte, som Radio4 gør med sit journalistiske indhold, og når man laver programmer, der bliver lyttet så meget, som tilfældet er efter bare tre og et halvt år, så er man selvfølgelig relevant,” siger hun. 

Hun påpeger, at langt flere hører lyd on demand, og at det også derfor var et krav i sendetilladelsen, at Radio4 skal udkomme på podcast, selvom det er et FM4-udbud. Og hun siger, at radiostationen oplever, at flere og flere lyttere lytter til Radio4’s programmer andre steder fra end på FM-båndet. 

”Det betyder jo ikke, at vi ikke skal vækste (i antallet af FM-lyttere, red.), for det skal vi også. Men man er nødt til at tage højde for, at en større del af lytningen kommer ind andre steder fra, og sådan er det jo i hele markedet,” siger hun. 

Mål på 350.000 ugentlige lyttere

Radio4 meldte sidste maj en målsætning ud om 350.000 ugentlige lyttere som led i en redegørelse for, hvordan stationen ville øge lyttertallet. Radio- og tv-nævnet havde bedt om redegørelsen, da nævnet fandt, at lytertallet hos Radio 4 var påfaldende lavt. 

MediaWatch kunne i januar fortælle, at Radio4 i 2022 i gennemsnit havde omkring 273.000 lyttere ugentligt. Anne-Marie Dohm, fortalte i den forbindelse, at Radio4 reagerede ved fra årsskiftet at sende efter en ny plan, som byder på færre enkeltstående programmer og flere faste formater, som udkommer på samme tidspunkt hver dag. 

Hun understregede samtidig, at målet om 350.000 lyttere fortsat står ved magt. 

”Om lytterne vælger at høre indholdet, når det passer dem bedst, eller på et tidspunkt, hvor det bliver udsendt, gør ikke den store forskel. Men vi synes stadig, at der er et potentiale i FM i forhold til at øge den lytning. Derfor vil vi have den drevet op,” sagde hun. 

Hun medgav dog, at det var et meget ambitiøst mål.

”Vi kan godt se, det er et vigende flowmarked. Så vi er klar over, at det bliver en kamp, og det er ikke blevet et lettere mål at nå med udviklingen på radiomarkedet. Men det er stadig vores håb, at vi vokser på flow,” sagde Anne-Marie Dohm. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også