Undersøgelse viser fordobling i unges podcastforbrug siden 2017

Mens andelen af danske unge mellem 15 og 24 år, der lytter til podcasts mindst ugentligt, er mere end fordoblet de seneste fem år, har unges forbrug af taleradio ligget stille, viser nye tal fra DR Medieforskning.
Foto: Aleksey Filippov/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Aleksey Filippov/AFP/Ritzau Scanpix

I løbet af de seneste fem år er unges lytning til podcasts "eksploderet" skriver DR.

Det sker på baggrund af en status fra medieforsker Peter Niegel, som har undersøgt danske unges lydforbrug for DR Medieforskning.

Fra at det var omkring hver femte af de 15-24-årige, der lyttede til podcast ugentligt i 2017, er det nu næsten hver anden. Helt præcist er tallet steget fra 22 pct. til 46 pct., siger Peter Niegel.

Han forklarer podcastens stigende popularitet med professionaliseringen af markedet i perioden:

"Der har været en helt utrolig virkelyst på podcastområdet. Ud over at DR har produceret flere podcast i perioden, er det også skudt op med små, uafhængige selskaber, der producerer podcast," siger medieforskeren og tilføjer, at de unge hører langt flest danske podcast.

Den øgede podcast-lytning har ikke sat sig spor i unges lytning til taleradio på f.eks. P1, 24syv og Radio4, som er stort set uændret fra 2017 til nu.

Omkring 12 pct. af de 15-24-årige hører taleradio i løbet af en uge, mens 16-17 pct. slet ikke hører radio i løbet af en uge. Heller ikke dette tal har ændret sig i løbet af de seneste fem år, skriver DR.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også