Ny indholdschef skal guide Podimo i internationalt farvand og gøre lokalt indhold globalt

Hvis Podimo skal stå distancen på den globale scene, kræver det bedre udnyttelse af stordriftsfordelene i  bagkataloget, og at platformen manifisterer sig som mere end en lydafspiller, siger stifter Morten Strunge.

Sachin Doshi, global indholdschef for Podimo. | Foto: PR / Podimo

Sachin Doshi er Podimos nye globale indholdschef. Det er hos ham, det forkromede overblik over strategierne for Podimos indmad og internationale forretning ligger.

Selskabet ser sig selv have 10 mio. abonnenter inden for fem til seks år, og vejen dertil går jorden rundt.

Et af de første punkter på Sachin Doshis dosmerseddel er at drage fra New York, hvor han regner med at bruge halvdelen af sin arbejdstid, og til de europæiske og latinamerikanske storbyer, hvor Podimo har plantet flag for at finde lokale succesformater, der kan bruges på tværs af markederne.

Foto: PR / Podimo
Foto: PR / Podimo
”Vi vil arbejde tæt sammen med de lokale hold for at sætte strategien og den nye retning, mens vi påbegynder ekspansionen af, hvordan en lydtjeneste ser ud og lyder. Det globale hold er også designet til at identificere formater og IP (intellectual property red.), som det giver mening at overføre til nye markeder,” siger Sachin Doshi.

Podimo har været hurtigt ude af starthullet og er siden starten i 2019 lanceret i flere europæiske markeder plus i Latinamerika, hvor selskabet har prioriteret at etablere lokale afdelinger i bl.a. Berlin og Mexico City for at forankre sig i de lokale produktionsmiljøer.

”Mord i nord” er topshow i alle markeder

Trods udfordringer som forskellige kulturer og sprogbarrierer, er det en hovedopgave for Sachin Doshi at skalere indholdvaren på hylderne og i samarbejde med de lokale kontorer finde programformater, der kan appellere på tværs af landegrænser.

”Der er selvfølgelig mange formater, der er meget knyttet op på stærke personligheder, og de vil måske, måske ikke, kunne oversættes til et andet land og en anden markant personlighed. På den anden side er det et kendt koncept inden for andre medieformer, både bøger, film og tv-shows, hvor et velfungerende format kan overføres til andre lande i lokale varianter, og det mener jeg absolut også, man kan finde inden for lyd,” siger den nye indholdschef.

Podimo har slået sig igennem på at have mange eksklusive titler med store personligheder i bl.a. Danmark. | Foto: PR/Podimo
Podimo har slået sig igennem på at have mange eksklusive titler med store personligheder i bl.a. Danmark. | Foto: PR/Podimo
Der skal derfor bruges flere kræfter på at grave sig ned i bagkataloget af over 1000 forskellige titler på platformen finde de formater, der har grænseoverskridende potentiale. Ifølge Morten Strunge er skabelonen dog på plads allerede – ligesom den forretningsmæssige gevinst er tydelig.

”At skabe skalerbarhed og stordriftsfordele på indholdet er det næste step, som kun bliver vigtigere i takt med at vi ekspanderer,” siger Morten Strunge og fortsætter:

”Et eksempel er ”Mord i Nord” som er et af vores topshows i alle de lande, vi er i. Så vi betaler én gang for at udvikle showet, og så skal vi bare replikere konceptet og oversætte det til sprogene i de andre markeder, som gør det langt billigere at producere en times ny podcast, end hvis vi skulle genopfinde det igen og igen,” siger han.

Lyd skal ikke bare være lyd

Sachin Doshi skal også være medbestemmer på kursen for Podimos tekniske produktstrategi – altså hvordan brugerne oplever appen, og hvad Podimo skal tilbyde dem foruden eksklusiv adgang til podcasts og lydbøger.

Han mener, at der ligger en åre af nye produktformer inden for lydområdet, som Podimo, og andre lydtjenester for den sags skyld, endnu ikke har boret sig ind i.

"Det lys, vi aktuelt ser digital lyd i, stammer fra dens oprindelse, som har været en blanding af radio, de første spæde podcastformater og lydbøger. Men vi bør fortsætte med at tænke over, hvilken rolle lydtjenester kan spille i at berige vores liv på stadigt mere effektive måder," lyder det fra den globale indholdschef.

Her nævner han bl.a. kortere nyheds- og vidensformater, men vil ikke dele konkrete eksempler endnu.

Afgørende konkurrenceparameter

Morten Strunge ser det som en ”ekstremt afgørende” i kapløbet om abonnenter med bl.a. Spotify, at Podimo bliver en platform, der breder produktvingerne ud og konstant prøver at give en større oplevelse.

 ”Vi laver ikke bare en lydfil, som andre så distribuerer på deres platforme i formater, de dikterer. Vi sidder på begge sider og laver selv teknologien til appen, så hvis vi formår at smelte produkt og indhold sammen, så kan vi tilbyde en helt anden oplevelse end andre platforme kan, fordi de bare er en lydafspiller,” siger Morten Strunge.

Siden stiftelsen af selskabet i 2019 har Podimo ekspanderet til en række nye markeder i Europa og Latinamerika. | Foto: Jens Hartmann Schmidt
Siden stiftelsen af selskabet i 2019 har Podimo ekspanderet til en række nye markeder i Europa og Latinamerika. | Foto: Jens Hartmann Schmidt
Det er ukendt territorium, og topchefen medgiver, at den kommende periode vil byde på en masse forsøg med nye produktformater på tjenesten, hvoraf de fleste formentlig ikke vil blive succesfulde.

”Det svære ved den her type proces er jo, at man sætter en masse skibe i søen, og så kæntrer de fleste af dem. Vi sender en masse bets afsted, og så er der forhåbentligt nogle af dem, der viser sig at være en god vej at gå,” siger Morten Strunge.

Det er altså dén idéudvikling, som Sachin Doshi skal stå i spidsen for på globalt plan. Samtidig skal han sørge for, at den røde tråd, Podimos gennemgående brand, ikke bliver revet over af produkteksperimenterne og den fortsatte internationale ekspansion.

Fleksibelt budget

Ansættelsen Sachin Doshi og de strategiske ambitioner om at innovere de tekniske produktaspekter for at innovere Podimo-appen omkalfatrer ikke umiddelbart prioriteringen i selskabets budget, som fik sin hidtil største kapitalindsprøjtning på 513 mio. kr. kort før årsskiftet.

”Vi har gearet markant op i de lande, vi er i, og så er der lanceringer i nogle nye lande i år, som kræver noget økonomi. Der går nok omkring 40 pct. til indhold, 30 pct. til marketing og 30 pct. er organisation,” siger Morten Strunge.

Men et privilegium ved at være en ung virksomhed, der, selv med trecifrede millionbeløb på kontoen og over 100 medarbejdere på verdensplan, betragter sig som et start-up, er, at man kan være pragmatisk i budgetspørgsmål, forklarer Morten Strunge.

Podimo har etableret kontorer i bl.a. København, Berlin, Madrid og Mexico City. | Foto: Jens Hartmann Schmidt
Podimo har etableret kontorer i bl.a. København, Berlin, Madrid og Mexico City. | Foto: Jens Hartmann Schmidt
”Det kan sagtens ændre sig. Det gode ved at være et start-up er, at vi gør det, vi mener, er rigtigt. Hvis vi om tre måneder finder ud af, at det er smart at fordele anderledes, så gør vi jo bare det – der er vi ikke så corporate,” siger Morten Strunge, og understreger, at det ikke aktuelt ligger i kortene, at budgettet vil ændre kurs.

Foruden Sachin Doshi begyndte 20-25 nye folk hos Podimo ved årsskiftet ifølge Morten Strunge, og der vil blive hyret flere i takt med, at platformen ekspanderer til nye områder, og behovet for flere muskler i eksempelvis brugerdataanalyse vokser.